مقالات آموزشی, مقالات دوربین مداربسته

راهنمای نصب دوربین مداربسته

راهنمای نصب دوربین مداربسته

دوربین مداربسته و فرآیند نصب آن

دوربین مداربسته از نیازهای اساسی در دنیای پرخطر امروزی است که نقش بسیار مهمی در امنیت مکان‌های مختلف دارد. در تأمین امنیت یک محل علاوه بر خرید دوربین مناسب باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که حتی در صورتی که دوربینی از بهترین برند و مدل‌های موجود در بازار را خریداری کنید، اگر مراحل نصب دوربین مداربسته را به درستی و بر مبنای استانداردهای لازم انجام ندهید، ممکن است نتوانید به نحو احسن امنیت محل مورد نظر را تأمین کنید.

نصب دوربین مداربسته 1

به همین دلیل، می‌توان گفت که اجرای صحیح فرآیند نصب دوربین‌های مداربسته، در حد خرید خود دوربین مهم است و می‌تواند تاثیر بالایی بر روی کارکرد کلی دوربین‌ها داشته باشد. نصب دوربین نیازمند داشتن تخصص و رعایت نکاتی مهم است که در این صفحه قصد داریم آن‌ها را بیان کنیم.

فرآیند نصب دوربین مداربسته به نوع دوربین مرتبط است

دوربین‌های مداربسته، توانایی ارائه تصاویری با وضوح بسیار بالا را دارند؛ البته کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، به مراتب بهتر از دوربین‌های آنالوگ است و اغلب دارای قابلیت‌های هوشمند، هوش مصنوعی و … هستند. حتی برخی از مدل‌های این نوع از دوربین‌ها، می‌توانند بدون نیاز به دستگاه ذخیره ساز، تصاویر را در بستر انتقال تصویر انتقال دهند.

برخی از این دوربین‌ها، دارای رم داخلی هستند که می‌‍‌تواند تصاویر را بدون نیاز به دستگاه‌های ذخیره ساز، در فضای این رم‌ها ذخیره کرد. اگر چه فضای این حافظه‌ها محدود است و در هر دوربین می‌تواند متفاوت باشد اما نصب دوربین مداربسته تحت شبکه را می‌تواند اهمیت ببخشد. در حال حاضر برندهای مختلفی دوربین‌های مداربسته را تولید می‌کنند که هر کدام از آن‌ها دارای قابلیت‌های مختلفی هستند اما کاربرد تمامی آن‌ها، افزایش امنیت، کنترل شرایط و … می‌باشد.

آیا خودمان می‌توانیم نصب دوربین مداربسته را انجام دهیم؟

پاسخ به این سوال می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، میزان اطلاعات و توانایی‌های شما در این زمینه است. اگر در مورد نحوه نصب دوربین مداربسته اطلاعات کافی و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشید، می‌توانید به راحتی این امر را خودتان انجام دهید.

نصب دوربین مداربسته هایک ویژن

 اما در صورتی که این اطلاعات را نداشته باشید، می‌توانید به راحتی و با هزینه‌ای بسیار کم، از یک نصاب کمک بگیرید و اطمینان داشته باشید که دوربین شما به بهترین شکل ممکن و به صورت استاندارد نصب می‎شود. در صورتیکه تخصص بالایی در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از نصاب ماهر برای این کار استفاده کنید.

چه اقداماتی باید قبل از نصب دوربین مداربسته انجام شود؟

شاید فکر ایجاد حفره در دیوارهای ساختمان، برای سیم کشی جهت نصب دوربین مداربسته شما را کمی ناراحت کند اما نگران نباشید. در زمان نصب این نوع از دوربین‌ها، می‌توان با استفاده از تجهیزاتی مانند داکت، لوله، سینی کابل و … استفاده کنید تا بتوانید سیم‌ها را از دید همه مخفی کنید. البته برای این که بتوانید دوربین‌های مداربسته را به خوبی نصب کنید، باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

تهیه لیستی از نیازها برای نصب دوربین مداربسته

یکی از نکات مهم و اقداماتی که باید قبل از بازی انجام دهید، تهیه لیستی از نیازهایی مورد نیاز برای سیستن دوربین مداربسته است. به عنوان مثال باید مشخص کنید که در چه مکانی باید دوربین را نصب کنید تا کیفیت و شفافیت تصاویر بهتر باشد و محیط بیشتری را پوشش دهند.

دوربینی مناسب را خریداری کنید

یکی از اقدامات بسیار مهم برای استفاده از سیستم دوربین مداربسته، خرید مدل‌هایی مناسب است. امروزه برندهای مختلفی دوربین‌های مداربسته را تولید می‌کنند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. به همین دلیل، باید به خوبی در زمینه برندهای دوربین‌های مداربسته تحقیق کنید تا بتوانید مدلی مناسب را پیدا کنید.

نصب داهوا

استفاده از یک دستگاه DVR و یک مانیتور خوب

اگر می‌خواهید تصاویر دوربین مداربسته را به صورت زنده و یا به صورت ضبط شده تماشا کنید، نیاز به یک دستگاه DVR مناسب دارید. این دستگاه تمام تصاویر ضبط شده را دریافت می‌کند و به یک مانیتور که از قبل آماده کرده‌اید ارسال می‌کند. به همین دلیل، قبل از نصب دوربین مداربسته باید این تجهیزات را هم آماده داشته باشید.

راهنمای جامع نصب دوربین مداربسته

همانطور که می‌دانید، دوربین‌های مداربسته، در انواع مختلفی تولید می‎شوند که هر کدام از آن‌ها ساختار خاص خود را دارند. به همین دلیل، ممکن است مراحل نصب هر یک از آن‌ها، با دیگری متفاوت باشد. بنابراین باید اطلاعات دقیق‌تری در مورد مدل خریداری شده خود داشته باشید.

به طور کلی می‌توان گفت دوربین‌ها بر مبنای نوع کابل کشی به دسته‌های تحت شبکه و آنالوگ ( بر بستر کواکسیال ) تقسیم بندی می‎شوند. این نکته را باید در نظر داشته باشید که مراحل نصب دوربین مداربسته تحت شبکه، پیچیدگی‌های بسیار زیادی نسبت به دوربین‌های بر بستر آنالوگ دارد. 

انتخاب ارتفاع و زاویه مناسب برای نصب دوربین‌های مداربسته

یکی از اصلی‌ترین مراحل برای نصب دوربین مداربسته، انتخاب زاویه و ارتفاع مناسب است. بهترین زاویه در هر اتاقی که می‌خواهید دوربین مورد نظر خود را نصب کنید، معمولا کنج اتاق و در جایی است که دیوارها و سقف به هم می‌رسند.

البته باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که دوربین مداربسته تصویر تمام ورودی‌ها و خروجی‌های موجود در اتاق را پوشش داده باشد و نزدیک به یک منبع تامین انرژی مانند پریز برق باشد. اگر قصد نصب دوربین مداربسته در فضای بیرونی را دارید، باید آن را در ارتفاع 3 متری و یا بیشتر قرار دهید تا دوربین در دسترس افراد نباشد.

دوربین مداربسته را روی دیوار نصب کنید

به همراه برخی از دوربین‌های مداربسته، لنت‌هایی برای چسبنده‌ای برای نصب دوربین بر روی دیوار ارسال می‎شود اما راه بهتر برای مطمئن‌تر پیچ کردن دوربین مداربسته به دیوار است. به همین دلیل ابتدا باید مکان مناسب را انتخاب کنید سپس محل پیچ‌های دوربین مداربسته را روی دیوار علامت گذاری کنید و جاهای علامت گذاری شده را با استفاده از یک دریل سوراخ کنید. دوربین را به دیوار پیچ کنید و در آخر سمت آن را تنظیم کنید.

دوربین مداربسته را به یک منبع تغذیه برق متصل کنید

تقریبا تمامی دوربین‌های مداربسته داری یک آداپتور برق هستند که اتصال دوربین به پریز برق را ممکن می‌کند. یک سر سیم آداپتور را به پشت دوربین مداربسته خود و دیگری را به پریز برق متصل کنید. اگر آداپتور برق دوربین مداربسته در جعبه ارسالی موجود نیست و یا شکسته است، با محلی که دوربین مداربسته را خریداری کرده‌اید تماس بگیرید.

نصب دوربین مداربسته

از دوربین مداربسته سیمی را به دستگاه DVR متصل کنید

همانطور که در بخش قبلی بیان شد، DVR دستگاهی است که با استفاده از آن می‌توانید تصاویر ضبط شده و یا به صورت زنده را تماشا کنید. این نوع از تجهیزات، با استفاده از فیش BNC به یکدیگر متصل می‎شوند. استفاده از این نوع فیش‌ها، بسیار آسان است و با چرخاندن پیچی که در انتهای آن قرار دارد، به پورت متصل شده قفل می‎شود. یک سره کابل کابل RG ( که به دو سرش فیش بی ان سی متصل اس ) را به دی وی ار و یک سر دیگر آن را به دوربین مداربسته خود متصل کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که فیش BNC باید به درگاه ورودی دی وی آر متصل شود تا تصویر در دوربین مداربسته امکان پخش داشته باشد.

دوربین مداربسته بیسیم را به کامپیوتر یا مانیتور متصل کنید

مرحله بعدی برای نصب دوربین مداربسته بی سیم، اتصال آن به کامپیوتر است. معمولا همراه این نوع از دوربین‌های مداربسته ( البته به یاد داشته باشید که به این دوربین‌ها وای فای و یا وایرلس نیز گفته می‎شود )، دیسک‌های فشرده‌ای ارسال می‎شود که حاوی برنامه‌ای مخصوص برای کامپیوتر هستند و می‌توانید آن‌ها را به راحتی بر روی کامپیوتر خود نصب کنید تا بتوانید تصاویر محیط مورد نظر خود را مشاهده کنید.

برخی از دوربین‌های مداربسته نیز دارای بسته وای فای گیرنده کوچکی هستند که از طریق درگاه یو اس بی، به کامپیوتر متصل می‎شود. البته در زمان استفاده از این مدل‌ها، باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که گیرنده دوربین مداربسته وایرلس، به درستی به کامپیوتر شما متصل شده باشد.

یکی دیگر از روش‌های اتصال دوربین به کامپیوتر، با استفاده از IP آن است. در این روش ابتدا باید IP دوربین خود را یادداشت کنید سپس با وارد کردن این شماره در هر مرورگری، می‌توانید ااز راه دور به دوربین مداربسته خود دسترسی داشته باشید و تصاویر آن را مشاهده کنید.

اتصال نمایشگر به دستگاه DVR

مرحله بعدی نصب دوربین مداربسته اتصال آن به نمایشگر مورد نظر شما است. برای این که بتوانید این مرحله را انجام دهید، مانند مرحله اتصال دوربین به دستگاه DVR، باید از همان فیش‌های BNC استفاده کنید. البته برای این که بتوانید تصاویر مورد نظر خود را با کیفیت بالاتری تماشا کنید، می‌توانید از کابل‌های HDMI نیز برای این امر استفاده کنید. البته کابل‌های AV، VGA و … نیز می‌توانند برای این امر استفاده شوند.

پس از انتخاب نوع کابل، یک سر کابل را به دستگاه DVR و یک سر دیگر آن را به دستگاه نمایشگر متصل کنید. شما می‌توانید به تعدادی که دستگاه DVR ورودی دوربین مداربسته دارد، به آن کابل متصل کنید. دستگاه نیز به صورت اتوماتیک تصویر هر دوربین مداربسته‌ای که به آن متصل است را ضبط می‌کند.

نکات مهم برای نصب دوربین مداربسته

همانطور که حتما متوجه شدید، نصب دوربین مدار بسته حساسیت‌های خاصی دارد و برای این که بتوانید بهترین کارکرد را از آن داشته باشید، باید آن را به صورت استاندارد و با رعایت نکات مهمی نصب کنید. در ادامه قصد داریم برخی از نکات بسیار مهم در این زمینه را بررسی کنیم.

انتخاب مکانی مناسب

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان نصب دوربین مداربسته انتخاب مکانی مناسب برای قرار دادن دستگاه مرکزی دوربین است. زمانی که قصد سیم کشی برای تعداد زیادی از دوربین‌های مداربسته را دارید، به مکانی نیاز دارید که تمامی کابل‌ها در آنجا جمع شده و به دستگاه DVR متصل شوند. این مکان باید در دسترس باشد و از هر جایی از ساختمان و یا محل نصب دوربین، بتوان به آنجا سیم کشی انجام داد. به عنوان مثال، اتاق شیروانی مکان مناسبی برای قرار دادن تجهیزات سیستم نظارت تصویر است. معمولا تنها یک دستگاه DVR برای تمام دوربین‌های مداربسته نصب شده کافی است.

از کابل ترکیبی برای نصب دوربین مداربسته استفاده کنید

یکی از معمول‌ترین کابل‌ها در سیستم دوربین‌های مداربسته، کابل ترکیبی است. این نوع از کابل‌ها دارای دو رشته هستند که یکی از آن‌ها برای تصویر و دیگری نیز برای رشته برق می‌باشد. با استفاده از این نوع کابل‌ها، برا هر رشته دوربین مداربسته تنها نیاز به یک با کابل کشی دارید. در رشته مربوط به برق، سیم سیاه رنگ منفی و سیم قرمز رنگ مثبت می‌باشد. به دو سر رشته تصویر فیش BNC متصل می‎شود. البته لازم به ذکر است که بهتر است از این نوع کابل‌ها، برای مسافت‌های زیر 50 متر استفاده کرد.

روش‌های برق رسانی به دوربین‌های مداربسته

برای برق رسانی به دوربین‌های مداربسته، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال برای این منظور می‌توانید از پاور مرکزی و یا ترانس‌های کم آمپر به صورت جداگانه برای هر دوربین مداربسته استفاده کنید. این برق رسانی به دوربین‌ها می‌تواند به وسیله کابل‌های ترکیبی یا کابل برق مجزا صورت بگیرد. دقت داشته باشید که توان خروجی منبع تغذیه را با توجه به آمپر مصرفی کل سیستم یا دوربین مداربسته خود باید انتخاب کنید.

فیدار پردازش، بهترین گزینه برای خرید انواع دوربین مداربسته

در این مطلب از وب‌سایت فیدار پردازش، راهنمای نصب دوربین مداربسته و نکات مهم آن را بررسی کردیم. دوربین‌های مدار بسته به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های بازدارند و کنترلی شناخته می‎شوند و تاثیر بسیار بالایی در افزایش امنیت مکان مورد نظر دارند. البته یکی از مواردی که می‌تواند این تاثیر را دو چندان کند، نحوه نصب این دوربین‌ها است. همانطور که بیان شد نصب دوربین‌های مدار بسته با توجه به نوع آن‌ها، می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی نیاز به تخصص دارند.

اگر می‌خواهید دوربین مداربسته ارجینال و با کیفیت را خریداری کنید، می‌توانید به صفحه مخصوص این تجهیزات در مجموعه ما مراجعه کنید و محصولات مورد نظر خود را با بهترین قیمت در بازار خریداری کنید. همچنین اگر نیاز به متخصصینی برای نصب دوربین‌های خود دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از خدمات فوق العاده ما استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *