مقالات دوربین مداربسته

دوربین مداربسته؛ نیاز ما؛ امکانات و محدودیت ها

نیاز به دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چیست؟ برای انتخاب و خرید آن چه چیزهایی باید بدانیم؟ در این مقاله قصد داریم به سوالاتی از این دست پاسخ دهیم. به نحوی که در پایان مقاله شما با انواع مختلف دوربین مداربسته آشنا شوید، ضرورت آن را برای خود تشخیص دهید و در صورت نیاز برای خرید دوربین مداربسته­ خود اقدام کنید. جهت مشاهده انواع دوربین های مداربسته اینجا را کلیک کنید.

دوربین مداربسته چیست و چرا لازم است؟

دوربین مداربسته یا CCTV (closed circuit television) به سیستمی از دوربین­ ها گفته می شود که تصاویر و صداها را از محیطی مشخص ضبط کرده و به وسیله­ انواع کابل و یا بدون آنها (wifi) به دریافت­ کننده ­ها، مانیتورها یا گوشی­ های موبایل هوشمند ارسال میکند. هدف از اجرای سیستم­ های دوربین مداربسته میتواند مواردی نظیر موارد زیر باشد:

افزایش امنیت و پیشگیری از وقوع جرم

پیگیری و ردیابی جرم اتفاق افتاده در زمان و مکان مشخص

 کنترل ترافیک

مشاهده­ رفتار کارمندان در محیط کار

اطلاع داشتن وضعیت از کودکان یا سالمندان

با توجه به این دلایل و دلایل مشابه دیگر استفاده از دوربین­ مداربسته امروزه بسیار متداول شده است. بطوریکه تخمین زده می­شود تا سال 2021 حدود یک میلیارد دوربین مداربسته در جهان در حال استفاده است. که حدود 65 درصد آن در آسیاست. با پیشرفت تکنولوژی امروزه انواع مختلفی از سیستم­ های دوربین مداربسته وجود دارد. و مصرف کنندگان با توجه نیازشان میتوانند از بین آنها انتخاب کنند. در این مقاله شما را با انواع پرکاربرد این سیستم­ ها بر اساس نیاز مصرف کنندگان و تکنولوژی­ هایشان آشنا میکنیم.    

دوربین مداربسته­ بی سیم یا وایرلس:


دوربین مداربسته­ بی سیم را با عنوان دوربین مداربسته­ وایرلس یا وای فای نیز می­شناسند. این سیستم­ ها جایگزینی عالی برای سیستم ­های سیمی در محیط­ های کوچک هستند. این دوربین ها شامل موارد زیر هستند.

  1. دوربین ­های تحت شبکه یا IP
    . در این سیستم ­­ها تصاویر از دوربین به یک سوئیچ منتقل شده و نیازی به کابل کشی از ضبط کننده به دوربین نیست. با این حال این سیستم ­ها شامل گزینه ای با عنوان «کابل اجرا کننده از دوربین به ضبط کننده» هستند. این گزینه اگر ناحیه ­ای بدون پوشش بی سیم باشد، کاربرد خواهد داشت. در نصب این سیستم امنیتی از دوربین­ های مداربسته­ تحت شبکه IP استفاده می­شود. در حال حاضر برندهایی نظیر داهوا (Dahua)، هایک ویژن (Hikvision) و تیاندی (Tiandy) پیشروترین ارائه دهندگان این تکنولوژی ­ها در جهان هستند.  

برخی از انواع دوربین­ مداربسته تحت شبکه وایرلس عبارتند از:

  • دوربین مداربسته وایرلس اسپید دام:
    این نوع دوربین مداربسته این قابلیت را دارد که توسط گوشی موبایل و نرم­ افزار مربوطه به میزان دلخواهی چرخانده شده تا بتوان نقطه­ مورد نظر را مشاهده کرد.
  • دوربین مداربسته 360 درجه:
    که به دوربین ­های چشم ماهی (fish eye) نیز معروف هستند. دارای قابلیت ضبط صدا و تصویر از همه جهات بوده که زیر مجموعه­ دوربین­ های مداربسته تحت شبکه IP نیز قرار میگیرند. از مزایای این دوربین ­ها این است که در صورتی در سقف نصب شوند میدان دید وسیعی خواهند داشت. بطوریکه نیاز به نصب دوربین­ های دیگر را تا حد زیادی کاهش می­دهد. در حال حاضر تنها برند معتبر این نوع دوربین مداربسته­ بی سیم کمپانی هایک ویژن است.
  • دوربین مداربسته­ Baby Cam یا پرستار کودک:
    این نوع از دوربین ­ها قابلیت­ هایی مثل ضبط تصویر 360 درجه، اتصال به گوشی­ های هوشمند را دارند.
  • دوربین­ های No Name:
    این دوربین­ ها و با توجه به کیفیت پایین ­تر و امکانات محدودتری که نسبت به دوربین ­های مشابه اما برند خود دارند، ارزان ­تر نیز هستند.
  • دوربین مداربسته پین هول:
    این نوع از دوربین­ ها در انواع با سیم و بی سیم و در ابعاد و اندازه ­های متفاوت موجود هستند. برای استفاده و نصب آنها احتیاج به مجوز از پلیس و نهادهای مربوطه وجود دارد. درصورت نصب آنها بدون مجوز پیگرد قانونی وجود خواهد داشت. همچنین بیشترین مورد استفاده از آنها در عملیات پلیسی و یا برای نظارت بر پرستاران و افرادی­ست که با کودکان سر و کار دارند. این دوربین قابلیت دید در شب یا IR را ندارند. چراکه در صورت روشن شدن نور قرمز آنها قابل شناسایی خواهند بود. همچنین قابلیت اتصال دوربین مداربسته به گوشی را دارا بوده و میتوانند تصاویر را در حافظه­ خود ذخیره کنند.
  • دوربین لامپی
    : که به راحتی بجای سرپیچ لامپ قرار گرفته و برق مورد نیاز خود را از آن تامین میکند. این دوربین، یک دوربین مداربسته­ 360 است و امکان اتصال به گوشی ­های هوشمند را نیز داراست.

از مزایای کلی دوربین­ مداربسته­ بی سیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان و یکپارچه.
  • قابل انعطاف برای نصب در موقعیت­ های مکانی مختلف. در هر نقطه و به آسانی میتوان آنها را نصب و راه­ اندازی کرد با این حال نباید آنها در نقطه­ ای با دسترسی آسان نصب کرد. چرا که میتوانند مورد سرقت قرار گیرند.
  • جمع آوری و انتقال آسان­ تر نسبت به سیستم ­های با سیم. که برای اجاره دهندگان، مستاجرها منازل مسکونی و یا شرکت­ های تجاری با موقعیت مکانی موقت میتواند ایده­ آل باشد.
  • فضای ذخیره سازی ابری در ابر مجازی (cloud space). که فیلم ­های امنیتی را در صورت نیاز کاربر به آن انتقال داده و ذخیره می­کنند.
  • امکان قطع شدن توسط سارقین وجود ندارد، چراکه بدون کابل هستند.
  • قابلیت اتصال دوربین مداربسته به تلفن همراه.
  • برای ذخیره سازی از کارت SD استفاده میکند و قابلیت ذخیره سازی بر روی تلفن همراه نیز وجود دارد.
  • قابلیت ضبط صدا و تصویر و همچنین مکالمه.
برخی معایب دوربین های مداربسته بی سیم:
  • باتری­ ها نیاز به شارژ دارند. ضعف اصلی دوربین­ های امنیتی بدون سیم، نیاز به بارگیری مجدد باتری ­ها است. با این حال دوربین ­های بدون سیم معمولا در زمان خواب یا حالت آماده به کار، انرژی خود را حفظ می کنند تا زمانی که دوباره راه اندازی شوند. اغلب اوقات نیز در حالت آماده به کار و حالت صرفه جویی در مصرف انرژی هستند.
  • تداخل. سیگنال­ های ارتباطی مانند سیگنال­ های روترهای اینترنت و …که در فضا هستند و پهنای باند یکسانی با پهنای باند روتر دوربین مداربسته ما­ دارند میتوانند باعث ایجاد تداخل در سیگنال ­های دوربین مداربسته شوند. بخصوص در مجتمع ­های مسکونی که هر واحد دارای یک یا چند سیگنال بی سیم است و اکثرا از همان پهنای باند استفاده می­کنند.
  • وابستگی به سیگنال بی سیم. قدرت سیگنال بی سیم یا دامنه پوشش به عواملی از جمله روتر، میزان تداخل و مسیری که سیگنال برای گرفتن عکس نیاز دارد بستگی دارد. در صورت وجود مانعی مانند ساختمان، فلز و … بین دوربین و روتر بی سیم ممکن است مشکلاتی در اتصال بوجود آید. در صورت بوجود آمدن این مشکل میتوان از تقویت ­کننده (اکستندر)­های بی سیم برای گسترش و بهبود پوشش بی سیم به مناطق با پوشش ضعیف­ تر سیگنال استفاده کرد.
  • آسیب­ پذیری نسبت به قطعی برق.
  • سایز محدود (حداکثر چهار دوربین که مناسب فضاهای خانگی کوچک است).

در ادامه به عنوان یک مثال دوربین­ های مداربسته مناسب جهت نصب در ساختمان­ های مسکونی یا تجاری را بررسی میکنیم. تا با انواع و کاربردهای آنها بیشتر آشنا شویم.

دوربین مداربسته­ ساختمان

یک دسته دیگر از دوربین ­های مداربسته، دوربین ­هایی هستند که برای اتصال دوربین به دستگاه­ های ضبط کننده (DVR) از کابل استفاده می­کنند. دوربین­ های آنالوگ HD که در کیفیت ها و تکنولوژی ­های مختلفی نظیر AHD، HDTVI، HDCVI تولید می­شوند در این دسته قرار می­گیرند. تفاوت عمده­ این دسته از دوربین­ ها با دوربین مداربسته­ تحت شبکه در موارد زیر است.

  • استفاده از کابل کواکسیال برای انتقال داده­ ها از پردازنده­ دوربین به دستگاه ضبط کننده یا DVR.
  • کیفیت تصویر پایین­ تر.
  • نصب پیچیده ­تر.
  • هزینه­ کمتر.
  • بورد انتقال تصویر تا حداکثر 500 متر.

در ابتدا باید گفت که نصب دوربین مداربسته در ساختمان­ های نیازمند رعایت قوانینی نظیر نصب برچسب هشدار مجهز بودن مکان به دوربین مداربسته، جلب رضایت ساکنین و کسب مجوز از نهادهای مربوطه است که شرح آن در این نوشتار نمی ­گنجد.

حال برای انتخاب یک سیستم دوربین مداربسته برای یک ساختمان باید در نظر داشت که بر اساس­ نیازهای مختلف سیستم­ های متفاوتی نیز باید اجرا شوند. مثلا در صورت نیاز به امکانات هوشمندسازی، مشاهده تصاویر با اتصال گوشی تلفن همراه به خود دوربین، کیفیت بالای تصویر، امکان تشخیص چهره با کیفیت بالا و … بهتر است از دوربین­ های مداربسته تحت شبکه استفاده کرد. قیمت دوربین مداربسته تحت شبکه معمولا از دوربین های آنالوگ بیشتر است. اما، دوربین ­های مداربسته­ آنالوگ اچ دی برای حفاظت ­های معمول از ساختمان­ های مسکونی کفایت می­کنند. و نیازی به صرف هزینه ­های بالا برای نصب سیستم­ های تحت شبکه نخواهد بود. 

همچنین، مکان­ های مختلف یک ساختمان به دوربین­ های متفاوتی چه از نظر شکل و چه از نظر کارایی، نیاز دارند. در ادامه دو مورد از پرکاربردترین دوربین­­های مداربسته بر اساس شکل ظاهریشان را معرفی میکنیم.

  • دوربین مدار­بسته­ دام

این دوربین مداربسته بیشترین استفاده را در نظارت بر امنیت فضاهای بسته دارد. پایه این دوربین­ ها دارای شکلی نیم­ دایره ­ایست که دوربین روی آن قرار می­گیرد. این پایه ­های نیم دایره­ ای شکل، زاویه­ دید دوربین را مخفی می­کنند. از این رو سارقان نمی­توانند زاویه­ مناسب برای دور ماندن از دید دوربین را تشخیص دهند. اکثر این دوربین‌ها لنزهایی wide با فاصله کانونی 2.8 میلیمتر به بالا دارند. نوع دیگری از این دوربین مداربسته که امکان چرخش، گردش و زوم سریع را فراهم می کند، “اسپید دام” نام دارند. که برای کنترل ترافیک از آنها استفاده می­شود. دوربین ­های مداربسته دام امکان حرکت دوربین را برای اپراتور فراهم می­کنند. برخی از این دوربین­ ها نیز قابلیت زوم و چرخش خودکار را در فواصل زمانی معین دارند. این دوربین ­ها می توانند فضایی گسترده را تحت پوشش قرار دهند و حتی در نور کم نیز کار می کنند. برخی از انواع این دوربین­ ها قابلیت دید در شب نیز دارند.

  • دوربین مدار­بسته­ بولت

دوربین­ های مداربسته بولت دارای شکلی استوانه ­ای و مخروطی هستند. این دوربین ­ها اغلب در مواقعی که محدودیت­هایی برای برای نصب دوربین مداربسته دام وجود داشته باشد استفاده می­شوند. این دوربین­ ها قابلیت چرخش و زوم را ندارند. و برای ضبط تصاویر از یک مکان ثابت و منطقه خاص کاربرد دارند. دوربین مداربسته بولت هم برای مکان بسته و هم برای فضای باز استفاده می شوند. و اگر در پوششی محافظ قرار بگیرند، ضد آب می شوند. این پوشش، دوربین را از عوامل محیطی تخریب کننده مانند گرد و غبار، بارش برف و باران دور نگه می دارند. این نوع از دوربین‌­ها قابلیت دید در شب یا IR را دارند و می‌توانند در شرایط نوری بسیار تاریک به راحتی تصویربرداری کنند.

محل نصب دوربین مداربسته می تواند برای ساختمان­ های مختلف با توجه به متراژ و طراحی آنها متفاوت باشد. اما به صورت کلی مکان های عمومی ضروری که نصب دوربین در آنها توجیه دارد به دو دسته­ زیر تقسیم می­شوند:

محیط ­های باز: مانند درب ورودی، حیاط و پشت بام که بهتر است برای آنها از دوربین ­های بولت که مجهز به دید در شب (مادون قرمز یا IR) هستند استفاده شود.

محیط­ های بسته: مانند راه پله ­ها که بهتر است برای آنها از دوربین ­های مداربسته 360 درجه دام که مجهز به دید در شب هستند استفاده شود.

مشکلات فنی در دوربین مداربسته

دوربین­ مداربسته مانند هر وسیله­ دیگری ممکن است بر اثر عوامل خارجی مانند نوسانات برق، آسیب دیدگی کابل­ها و … دچار مشکلات فنی شوند.  در این بین محصولاتی که دارای برند معتبر با گارانتی مشخص و خدمات پس از فروش هستند اطمینان بیشتری را به خود برای خرید جلب می­کنند. بنابراین بهتر است برای خرید یک سیستم دوربین مداربسته­ مطمئن به سراغ شرکت­ های نمایندگی دوربین مداربسته از برندهای معتبر برویم. دو مورد از مشکلاتی که ممکن است برای دوربین مداربسته به وجود بیایند عبارتند از: نویز در تصویر دوربین مداربسته و سفید شدن تصویر. در زیر به طور خلاصه این دو مورد را بررسی میکنیم.

علت نویز در تصویر دوربین مداربسته

نویز در تصویر دوربین مداربسته به دو دسته­ نویز الکترونیکی و نویز مغناطیسی تقسیم می­شود.

دلیل اصلی به وجود آمدن نویز الکترونیکی در دوربین ­های مداربسته کم بودن نور در تصویر یا کم بودن حساسیت چیپ تصویر دوربین است. برای رفع این مشکل باید نور محیط نصب دوربین را افزایش داد و یا از دوربین­ هایی استفاده کرد که حداقل نور مورد نیاز آنها کمتر باشد.

به وجود آمدن نویز الکترومغناطیسی در تصویر دوربین­ های مداربسته میتواند دلایل زیادی داشته باشد. از جمله­ این عوامل عبارتند از:

  • درست وصل نشدن فیش­هایBNC
  • طولانی شدن مسیرهای کابل کشی
  • عبور کابل از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی
  • مشکل در منبع تغذیه
  • گرمای هوا

علت سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

این مشکل نیز بخصوص در دوربین­های AHD شایع است. که از جمله دلایل آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر یافتن تنظیمات رنگی و در نتیجه عدم هماهنگی آن با تنظیمات رنگ DVR.
  • تغییر یافتن مود دستگاه از AHD به یکی از مودهای TVI یا CVI.
  • تغییر یافتن مود دستگاه DVR از رنگی به سیاه و سفید.

خرید اینترنتی دوربین مداربسته

شرکت فیدار پردازش خاورمیانه با دارا بودن نمایندگی برترین برندهای دوربین مداربسته مانند داهوا، های لوک، هایک ویژن، تیاندی و همچنین برند ترو ویژن (True vision) که برند تولیدی این مجموعه می­باشد و ارائه انواع پکیج دوربین مداربسته، از معتبرترین شرکت­های فعال در این زمینه در کشور است و در اکثر شهرهای دارای نمایندگی فروش دوربین مداربسته است. شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی شرکت فیدار پردازش خاورمیانه از قیمت انواع دوربین مداربسته و یا تجهیزات مورد نظر خود مطلع شوید. همچنین، جهت مشاوره، انتخاب و خرید آنلاین دوربین مداربسته با کارشناسان فنی و فروش ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *