مقالات دوربین مداربسته

لنز (Lens) دوربین مداربسته چیست؟

لنز دوربین مداربسته چیست؟
لنز (Lens) دوربین مداربسته چیست؟

لنز (Lens) دوربین مداربسته چیست؟

لنز (Lens) دوربین مداربسته چیست؟

لنزدوربین مداربسته(CCTV Lens)  به ترکیبی از عدسی ها گفته می شود که از آن برای تنظیم و ارسال نور محیط بر روی چیپ تصویر استفاده می شود.

چیپ تصویر چرا به لنز نیاز دارد؟

تصویر محیط بسیار بزرگ است، و چیپ تصویر معمولا اندازه ای کمتر از یک سانتیمتر مربع دارد. در صورتی که بخواهید یک تصویر را بدون لنز ثبت کنیم باید چیپ تصویری به اندازه تصویر بسازیم. مجبوریم کل نور محیط را دریافت کرده و در یک محیط متمرکز کنیم، تا بتوانیم تصویر کل محیط را در یک فضای کوچک بسازیم.

مشخصه های مهم لنز دوربین مداربسته چیست؟

لنزدوربین های مداربسته معمولا به پیشرفته بودن لنز دوربین های فیلمبرداری و عکس برداری نیست. در این دوربین هر لنز سه مشخصه مهم دارد:

  • فاصله کانونی: بسته به اینکه فاصله کانونی یک لنز چقدر است می تواند تصویر محیط را بیشتر و بیشتر متمرکز کند. هرچقدر تصویر بیشتر متمرکز شده باشد، لنز تصویر محیط را بزرگتر نشان میدهد (اصطلاحا بیشتر زوم می کند). پس از طریق تغییر فاصله کانونی لنز می توان زاویه دید تصویر را تغییر داد.
  • نوع ساختار کانونی لنز: نوع ساختار کانونی لنزها می تواند بسیار متفاوت باشد. در دوربین های مداربسته معمولا لنزها از نظر فاصله کانونی یا ثابت هستند، یا تنظیم دستی (Vari-focal) و یا تنظیم خودکار یا موتوردار (Motorized). لنزهای ثابت همیشه فاصله کانونی ثابتی دارند. این یعنی زاویه دید آنها ثابت است و نمی توان آن را تغییر داد. لنزهای وریفوکال امکان تغییر فاصله کانونی به صورت دستی در بازه مشخص را دارند. لنزهای موتوردار از راه دور فاصله کانونی را تغییر می دهند و اصطلاحا زوم دار هستند.
  • مشخصه های مرتبط با ضریب عبور و اعوجاج: در دوربین های مداربسته معمولا خیلی وارد جزئیات فنی مرتبط با لنزها نمی شوند. همه مشخصه های فنی دیگر لنز به صورت مگا پیکسل آن نوشته می شود. مثلا لنزی که 3 مگا پیکسل است برای استفاده در دوربین هایی تا این رزولوشن مناسب است. اگر رزولوشن دوربین بالاتر باشد باید از لنز بهتری استفاده کرد.

دوربین های هایک ویژن (Hikvision)از چه لنزی استفاده می کنند؟

دوربین های مداربسته هایک ویژن با انواع متفاوتی از لنزها ساخته می شوند. بسته به کاربری دوربین، شما می توانید لنز مناسب خود را از نظر فاصله کانونی یا نوع بر روی دوربینی خاص انتخاب کنید. در کاتالوگ دوربین ها معمولا برای راحتی کار در کنار فاصله کانونی لنز، زاویه دید آن هم نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *