مقالات دستگاه ضبط کننده

دستگاه ضبط تصاویر NVR

راهنمای شناسایی nvr

با پیشرفت تکنولوژی امکان اجرای سیستم های نظارت تصویری تحت شبکه طی سال های اخیر رونق فراوانی یافته است. یکی از ملزومات چنین تکنولوژی هایی دستگاه nvr یا ضبط تصاویر تحت شبکه است. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا شما را بطور کلی با کاربرد و نقش nvr در یک سیستم نظارتی تحت شبکه آشنا کنیم. سپس ویژگی های انواع دستگاه nvr را از نظر فنی بررسی و مقایسه کنیم. در قسمت بعد معتبرترین برندهای تولید کننده این دستگاه را به شما معرفی خواهیم کرد. در نهایت نیز راه های اطلاع از قیمت و همچنین خرید دستگاه nvr را پیش روی شما قرار خواهیم داد. پس تا پایان همراه ما باشید. برای مشاهده انواع دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه اینجا را کلیک کنید.

دستگاه NVR چیست؟

هر سیستم دوربین مداربسته به یک دستگاه برای تجزیه و تحلیل و در نهایت ذخیره سازی تصاویر احتیاج دارد. دستگاه NVR (Network Video Recorder) به همین منظور در سیستم های دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP بکار می رود. در یک سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه دوربین ها تصاویر را کد گذاری کرده و از طریق کابل های شبکه یا اترنت cat5 یا cat6 به سمت سرور شبکه ارسال می کنند. پس از پردازش داده ها درون سرور تمامی این اطلاعات توسط یک کابل شبکه به دستگاه ضبط nvr ارسال می شوند. دستگاه nvr در این مرحله اطلاعات را فشرده سازی کرده و درون هاردهایی که به آن متصل هستند ذخیره می کند.

ویژگی های دستگاه NVR

تمامی دستگاه های NVR دارای مشخصات فنی کلی هستند که نشان دهنده کیفیت و برتری یکی بر دیگری است. در این قسمت ویژگی های کلی NVR ها بررسی می کنیم.

تعداد کانال تصویر

این فاکتور مشخص می کند که nvr شما از چه تعداد دوربین تحت شبکه یا IP می تواند پشتیبانی کند. در حال حاضر دستگاه های nvr از 4 تا 320 کانال تولید و به بازار عرضه می شوند.

تعداد کانال صوت

در صورتی دوربین های مداربسته شما قابلیت ضبط یا پخش صدا را نیز داشته باشند، دستگاه nvr شما نیز می بایستی دارای کانال های ورودی و خروجی صدا باشد. درهنگام خرید nvr باید به این نکته توجه کرد، چراکه برخی از دستگاه ها فاقد این ویژگی هستند.

پهنای باند

این فاکتور سرعت انتقال داده از تمامی کانال ها را مشخص می کند. پهنای باند خود به دو نوع ورودی و خروجی تقسیم می شود. پهنای باند ورودی حداکثر سرعت ورود داده ها به دستگاه را مشخص می کند و پهنای باند خروجی سرعت خروج داده ها از nvr به سمت هاردهای ذخیره سازی را نشان می دهد.

در حال حاضر حداقل پهنای باند دستگاه های nvr، 40Mbps وحداکثر پهنای باند ورودی و خرورجی دستگاه های nvr به ترتیب تا 1280Mbps و 640Mbps است.

کیفیت تصویر قابل پشتیبانی

هر دستگاه nvr از دوربین های با رزولوشن مشخصی پشتیبانی می کند. در یک سیستم دوربین مداربسته بایستی کیفیت تصویر با کیفیت تصویر nvr همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت شاهد بازدهی حداکثری از دوربین ها نخواهیم بود. در حال حاضر کیفیت تصویر دوربین های مداربسته IP و به تبع آن nvr های موجود در بازار حداکثر 24 مگاپیکسل است.

نوع کانال ورودی

پورت شبکه RJ45 مهمترین و پرکاربردترین کانال ورودی تصویر دستگاه های ان وی آر است.

نوع کانال خروجی

پورت های HDMI و VGA نیز مهمترین و پرکاربردترین کانال های خروجی تصویر دستگاه های ان وی آر هستند. همچنین برخی از ان وی آر ها دارای تعدادی پورت USB نیز هستند. برخی دیگر نیز یک پورت ارتباطی شبکه از نوع LAN  با پهنای باند مختلف دارند که امکان اتصال به شبکه های کامپیوتری و همچنین قابلیت انتقال تصاویر بر روی اینترنت و موبایل را فرآهم می کند.

تعداد هاردهای قابل اتصال و ظرفیت آنها

این عدد مشخص می کند چه تعداد هارد اینترنال را می توان به منظور ذخیره سازی تصاویر به دستگاه متصل کرد. کیفیت تصاویر، نوع تصویر برداری، نوع فشرده سازی و عوامل دیگری بر حجم اطلاعات شما تاثیر می گذارند. این فاکتور همچنین مشخص می کند هاردهای قابل اتصال حداکثر چه حجمی از ذخیره سازی را می توانند داشته باشند. به طور مثال عبارت 2 SATA UP TO 8TB مشخص می کند که به این دستگاه حداکثر دو هارد با ظرفیت حداکثر 8 ترابایت می توانید متصل کنید. در حال حاضر دستگاه های nvr قابلیت اتصال یک تا 24 هارد با ظرفیت های 4 تا 16 ترابایت را دارا هستند.

فشرده سازی

فرمت فشرده عامل مهم و تاثیر گذاری در حجم اطلاعات شما دارد. هرچه عدد این فرمت بالاتر باشد اطلاعات شما با حجم کمتری ذخیره خواهد شد. در حال حاضر ذخیره سازی اطلاعات در دستگاه های nvr با فرمت های H.264 تا H.265+ انجام می شود.

PoE

این ویژگی معادل PoC در دستگاه های دی وی آر است. یک دستگاه NVR که دارای PoE باشد قادر خواهد بود برق دوربین های مداربسته متصل به خود را از طریق کابل شبکه تامین نماید. هرچه تعداد پورت های PoE بیشتر باشد

 پشتیبانی از استاندارد Onvif

استاندارد Onvif یک استاندارد جهانی است. در صورتی که دستگاه NVR  شما دارای این استاندارد باشد به این معنی است که آن را می توان با هر دستگاهی که آن هم از این استاندارد پشتیبانی کند (بدون توجه به برند آن) در یک سیستم استفاده کرد.

انتقال تصویر

در صورتی که یک دستگاه nvr دارای ویژگی انتقال تصویر باشد می توان تصاویر آن را بر بستر اینترنت و یا شبکه داخلی و با استفاده از نرم افزارهای مخصوص ارائه شده توسط کمپانی سازنده بر روی انواع دستگاه های موبایل، تبلت و کامپیوتر مشاهده کرد.

ویژگی های AI 

AI مخفف artificial intelligence و به معنای هوش مصنوعی است. ویژگی های نظیر تشخیص چهره، تشخیص انسان از وسایل نقلیه و حیوانات، پلاک خوانی، تشخیص حرکت و … همگی بر اساس تکنولوژی های AI هستند. در صورتی که دوربین های مداربسته شما دارای چنین ویژگی هایی باشند دستگاه nvr شما نیز باید دارای همین مشخصات باشد تا بتوانید حداکثر بهره برداری را از دوربین های خود داشته باشید. همچنین، ویژگی هایی نظیر جستجوی هوشمند، انواع آنالیزهای حرکتی و هویتی بر روی داده های ضبط شده از جمله ویژگی های هوش مصنوعی یک دستگاه nvr پیشرفته محسوب می شود.

تفاوت NVR و DVR

ان وی آر در برابر دستگاه های DVR که مخصوص ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ هستند دارای برتری هایی است. از جمله این برتری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دوربین های با کیفیت بالاتری را می توان به دستگاه های nvr متصل نمود و در نتیجه تصاویر با کیفیت تری در اختیار داشت. در واقع درست که می توان با استفاده از سوئیچ های PoE برخی از دوربین های مداربسته تحت شبکه را به دستگاه های dvr متصل کرد اما، هرگز نمی توان از حداکثر توان کیفیت تصویر این دوربین ها به این طریق بهره برد. و فقط با اتصال آنها به دستگاه nvr است که می توان این انتظار را داشت و علاوه بر از امکانات هوشمند دوربین ها نیز استفاده کامل به عمل آورد.
  • در هرجایی از شبکه می توان یک دستگاه NVR را نصب نمود. در حالی که دستگاه عملا با محدودیت فاصله از دوربین مداربسته (در حال حاضر تا 300 متر) مواجه است.
  • نصب و راه اندازی دستگاه nvr به مراتب ساده تر و ارزان تر از دستگاه dvr است.
  • امکانات هوشمند و آنالیز داده ها در دستگاه nvr به مراتب بیشتر و پیچیده تر است.
  • سقف تعداد هاردهای قابل اتصال و ظرفیت آنها در nvr بیشتر است.
  • حداکثر تعداد کانال های تصویر و صوتی در nvr بیشتر است.
  • دیگر تفاوت عمده ان وی آر و دی وی آر در نحوه دسترسی به اطلاعات در آنهاست. ان وی آر میتواند هم بر روی هارد دیسک، هم بر روی فضای شبکه و هم بر روی تجهیزات جانبی نظیر هاردهای قابل حمل یا eSTATA اطلاعات را ذخیره نماید,
تفاوت قیمت NVR و DVR

شاید تنها نقطه ضعف nvr در برابر dvr قیمت بالاتر آن باشد. علاوه بر آن لزوم تهیه یک سوئیچ شبکه و نیز گران تر بودن دوربین های مداربسته تحت شبکه در برابر دوربین های آنالوگ باعث می شود تا بطور کلی یک سیستم مداربسته تحت شبکه بسیار گران تر از سیستم آنالوگ باشد.

بهترین برندهای دستگاه NVR

در حال حاضر برندهای بسیاری در دنیا مشغول تولید انواع تجهیزات دوربین مداربسته هستند و بسیاری از آنها نیز در بازار ایران حضور دارند. اما، آیا همه آنها از کیفیت لازم برخوردار هستند؟ یا نیازهای ما را برطرف می کنند؟ یک دستگاه NVR می بایستی بتواند تا چندین سال نیاز شما را برطرف کند و البته خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد. تمامی برندهای معتبر دوربین مداربسته دستگاه nvr متناسب با دوربین های خود را تولید می کنند. البته همانطور که گفته شد بسیاری از آنها با پشتیبانی از استاندارد onvif می توانند با تجهیزات شبکه از برندهای دیگر نیز در یک شبکه به کار برده شوند. در اینجا چند برند مطرح که در بازار ایران حضور دارند را بررسی می کنیم.

دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه هایک ویژن

کمپانی هایک ویژن از معتبرترین تامین کنندگان سیستم های نظارتی و امنیتی در دنیاست. انواع دستگاه های NVR این برند با چهار، هشت، 16، 32 و … کانال و با قابلیت ضبط تا رزولوشن بیش از 12 مگابایت ارائه می شوند. این دستگاه­ ها قابلیت پشتیبانی از یک، دو یا چهار عدد هارد چهار یا شش ترابایتی را دارا هستند.

فرمت فشرده سازی در بیشتر این دستگاه ها H.265 است. پشتیبانی از Onvif، برخورداری از PoE و قابلیت انتقال تصویر بر روی انواع دستگاه های android و ios و … از دیگر ویژگی های nvr های قدرتمند هایک ویژن است.

دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه هایلوک

هایلوک زیربرندی از کمپانی هایک ویژن است و دستگاه های NVR خود را در دو دسته باسیم و بی سیم یا وایرلس تولید میکند. دستگاه های NVR باسیم هایلوک با حداکثر 16 کانال، رزولوشن تصویر تا هشت مگاپیکسل ، پهنای باند 40 تا 160 mbps و قابلیت اتصال یک یا دو هارد با ظرفیت های شش یا هشت ترابایت، تولید می شوند.

دستگاه­های NVR بی سیم یا wireless هایلوک مخصوص دوربین­ های wireless هستند. و با فراهم کردن امکان اتصال بی سیم و آسان برای پروژه ­های حفاظتی و امنیتی کوچک گزینه­ مناسبی هستند. این دستگاه ­ها دارای حداکثر هشت کانال، رزولوشن تصویر حداکثر شش مگاپیکسل و پهنای باند حداکثر 40 Mbps هستند. تمامی آنها نیز دارای قابلیت اتصال یک هارد می­باشند. هر دوی این تکنولوژی ها دارای قابلیت فشرده سازی تصاویر با فرمت ­های H.264 تا H.265+ هستند.

بطور کلی محصولات هایلوک به عنوان محصولات سری اقتصادی هایک ویژن شناخته میشوند و برای پروژه های کوچک و متوسط دارای کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه هستند.

دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه داهوا

داهوا دستگاه ­های NVR خود را در پنج دسته ­ WizMind، WizSense، Ultra،  Proو Lite ارائه میکند. سری­ های WizMind و WizSense از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) بهره مند هستند. این ویژگی به آنها این امکان را می دهد تا با دقت بسیار بالا وسایل نقلیه و چهره افراد را تشخیص دهند و ردیابی کنند. همچنین قابلیت آنالیزهای مقدماتی و پیشرفته از اطلاعات سوژه ­ها در این دو سری وجود دارد.

سه سری دیگر دارای مصارف عمومی بیشتری هستند در میان آنها سری Ultra دارای بالاترین کیفیت و بیشترین امکانات است. سری Pro از امکانات کمتری نسبت به Ultra برخوردار است. به همین نسبت قیمت پایین ­تری نیز دارد. این سری برای مکان ­های با مساحت متوسط کارایی بسیار خوبی دارد. در نهایت سری Lite ضمن برخورداری از استانداردهای اصلی داهوا امکانات محدودتری نسبت به دیگر سری ها داشته و در نتیجه قیمت ارزان تری نیز دارد.

دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه تیاندی

دستگاه NVR تیاندی در انواع مختلف و با ویژگی­های متفاوت به بازار عرضه می­شوند. برخی از ویژگی های کلی این دستگاه ها عبارتند از:

کیفیت ضبط تصویر تا دوازده مگاپیکسل، تعداد کانال از پنج تا 320 کانال، پهنای باند ورودی از 40 تا 1280 مگابیت بر ثانیه و خروجی از 40 تا 640 مگابیت بر ثانیه، قابلیت اتصال یک تا 24 عدد هارد با ظرفیت های هشت و 10 ترابایتی.

همچنین، انواع AI این دستگاه ها دارای قابلیت­هایی نظیر تشخیص چهره و جستجوی هوشمند منطقه ­ای و پلی بک هوشمند هستند.

فشرده سازی اطلاعات نیز، در آنها از H.264 تا S.265+ است. برخی از آنها قابلیت اتصال تعدادی پورت PoE را نیز دارا هستند.

تیاندی اپلیکیشن قدرتمند EasyLive را برای انتقال تصویر بر روی سیستم­ عامل­های ios و android و نرم افزار Easy 7 را برای ویندوز و mac طراحی کرده است.

قیمت و خرید دستگاه NVR

قیمت یک دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه بستگی به مشخصات فنی، امکانات، کیفیت ساخت و در نهایت برند آن دارد. بسیاری از nvr ها اصطلاحا جزو محصولات اقتصادی طبقه بندی می شوند. این محصولات که در برخی برندها تحت نام های Lite  و … توسط برندهای مختلف طبقه بندی می شوند برای پروژه های کوچک و متوسط با نیازهای معمولی کفایت می کنند. اما، طبیعتا برای پروژه های بزرگتر با نیازهای بیشترنظیر هوش مصنوعی و … بایستی بودجه بیشتری برای دستگاه nvr در نظر گرفت.

شرکت فیدار پردازش خاورمیانه لیست قیمت انواع دستگاه های nvr از برندهای معتبر هایک ویژن، هایلوک، داهوا و تیاندی را در وب سایت فروشگاه آنلاین خود مهیا کرده است. به منظور خرید دستگاه nvr مناسب با پروژه شما شرکت فیدار پردازش خاورمیانه انواع این محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود عرضه کرده است. مشخصات فنی هریک از محصولات نیز به دقت شرح داده شده است. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در مورد خرید آنلاین دستگاه nvr با کارشناسان با تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *