مقالات دستگاه ضبط کننده

دستگاه ضبط تصاویر DVR

دی وی آر چیست؟

سیستم های نظارت تصویری آنالوگ طی سال های اخیر پیشرفت فراوانی کرده اند. این سیستم ها اکنون قادرند تصاویر با کیفیت HD را بر بستر آنالوگ ارائه دهند. یکی از ملزومات چنین پیشرفتی، دستگاه dvr یا ضبط تصاویر دیجیتال است. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا شما را بطور کلی با کاربرد و نقش dvr در یک سیستم دوربین مداربسته آنالوگ آشنا کنیم. سپس ویژگی های انواع دستگاه dvr را از نظر فنی بررسی و مقایسه کنیم. همچنین نگاهی به دستگاه های XVR خواهیم داشت. در قسمت بعد بهترین برندهای dvr را معرفی خواهیم کرد. در نهایت نیز راه های اطلاع از قیمت و خرید دستگاه dvr را ارائه خواهیم کرد. پس تا پایان همراه ما باشید. برای مشاهده انواع دستگاه ضبط تصویر دیجیتال dvr اینجا را کلیک کنید.

دستگاه DVR چیست؟

هر سیستم دوربین مداربسته به یک دستگاه برای تجزیه و تحلیل و در نهایت ذخیره سازی تصاویر احتیاج دارد. دستگاه DVR (Digital Video Recorder) به همین منظور در سیستم های دوربین مداربسته آنالوک HD بکار می رود. در یک سیستم دوربین مداربسته آنالوگ دوربین ها تصاویر را از طریق کابل های کواکسیال به سمت دستگاه دی وی آر ارسال می کنند. دستگاه dvr در این مرحله اطلاعات را پردازش و فشرده سازی کرده و درون هاردهایی که به آن متصل هستند ذخیره می کند.

ویژگی های دستگاه DVR

تمامی دستگاه های DVR دارای مشخصات فنی کلی هستند که نشان دهنده کیفیت و برتری یکی بر دیگری است. در این قسمت ویژگی های کلی DVR ها بررسی می کنیم.

تعداد کانال تصویر

این فاکتور مشخص می کند که چه تعداد دوربین آنالوگ می توانند به دستگاه dvr شوند. در حال حاضر دستگاه های dvr از 4 تا 32 کانال تولید و به بازار عرضه می شوند.

تعداد کانال صوت

در صورتی دوربین های مداربسته شما قابلیت ضبط یا پخش صدا را داشته باشند، دستگاه dvr شما می بایستی دارای کانال های ورودی و خروجی صدا باشد تا بتوانید از این ویژگی دوربین های خود به نحو مطلوبی استفاده کنید.

کیفیت تصویر قابل پشتیبانی

هر دستگاه dvr از دوربین های با رزولوشن مشخصی پشتیبانی می کند. در یک سیستم دوربین مداربسته بایستی کیفیت تصویر با کیفیت تصویر dvr همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت شاهد بازدهی حداکثری از دوربین ها نخواهیم بود. در حال حاضر کیفیت تصویر دوربین های مداربسته آنالوگ و به تبع آن dvr های موجود در بازار حداکثر 4k است.

نوع کانال ورودی

پورت های RJ45 ، RCA و RJ485  مهمترین و معمول ترین کانال های ورودی تصویر دستگاه های دی وی آر هستند. در این میان پورت RJ485 مخصوص دوربین های PTZ یا اسپید دام است.

نوع کانال خروجی

پورت های HDMI و VGA نیز مهمترین و پرکاربردترین کانال های خروجی تصویر دستگاه های دی وی آر هستند. همچنین برخی از دی وی آر ها دارای تعدادی پورت USB نیز هستند. یک پورت ارتباطی شبکه  LAN با پهناهای باند مختلف که امکان اتصال به شبکه های کامپیوتری و انتقال تصاویر بر روی اینترنت و موبایل را فرآهم می کند نیز در برخی از dvr ها وجود دارد..

پشتیبانی از همه تکنولوژی های آنالوگ

امروزه برندهای معتبر دستگاه های ضبط دیجیتال خود را به گونه طراحی می کنند تا از تمامی تکنولوژِی های آنالوگ که متعلق به دیگر برندها هستند نیز پشتیبانی کنند. چهار تکنولوژِی برتر آنالوگ عبارتند از HDTVI، HDCVI، AHD و CVBS که یک دستگاه ضبط دیجیتال خوب باید توانایی پشتیبانی از همه این چهار تکنولوژی دارا باشد.

برخورداری از سوئیچ PoE

برخی از دستگاه های dvr دارای امکان نصب سوئیچ PoE هستند. این سوئیچ به شما اجازه می دهد تا تعداد محدودی دوربین تحت شبکه نیز به آنها وصل کنید. اما، مسلما نمی توان انتظار داشت که این دوربین ها به این وسیله کارایی مشابهی نسبت به زمانی که به دستگاه NVR وصل می شوند، داشته باشند.

تعداد هاردهای قابل اتصال و ظرفیت آنها

این عدد مشخص می کند چه تعداد هارد اینترنال و با ظرفیتی را می توان به منظور ذخیره سازی تصاویر به دستگاه متصل کرد. کیفیت تصاویر، نوع تصویر برداری، نوع فشرده سازی و عوامل دیگری بر حجم اطلاعات شما تاثیر می گذارند. این فاکتور با دو کلمه HDD و SATA در کاتالوگ دی وی آر ها مشخص شده است. به طور مثال عبارت 1 SATA UP TO 6TB مشخص می کند که این دستگاه حداکثر یک هارد با ظرفیت حداکثر 6 ترابایتی را پشتیبانی می کند. در حال حاضر دستگاه های dvr از قابلیت اتصال یک تا 10 هارد 4 تا 20 ترابایتی برخوردار هستند.

فشرده سازی

فرمت فشرده عامل تعیین کننده حجم اطلاعات ذخیره شده دارد. تصویر برداری شبانه روزی با کیفیت های بالا باعث میشود حجم تصاویر را نیز بیشتر شود و فضا و هزینه بیشتری برای ذخیره آنها مصرف شود. حال هرچه عدد فرمت ذخیره سازی بالاتر باشد اطلاعات شما با حجم کمتری ذخیره خواهد شد. در حال حاضر ذخیره سازی اطلاعات در دستگاه های dvr با فرمت های H.264 تا H.265+ انجام می شود.

PoC

این ویژگی معادل PoE در دستگاه های ان وی آر است. یک دستگاه DVR که دارای PoC باشد قادر خواهد بود برق دوربین های مداربسته متصل به خود را از طریق کابل کواکسیال تامین نماید.

انتقال تصویر

در صورتی که یک دستگاه dvr دارای ویژگی انتقال تصویر باشد می توان تصاویر آن را با استفاده از نرم افزارهای مخصوص ارائه شده توسط کمپانی سازنده بر بستر اینترنت و یا شبکه داخلی و بر روی انواع دستگاه های تلفن های هوشمند، لپ تاپ و … مشاهده کرد.

ویژگی های AI

AI مخفف artificial intelligence و به معنای هوش مصنوعی است. ویژگی های نظیر تشخیص چهره، تشخیص انسان از وسایل نقلیه و حیوانات، پلاک خوانی، تشخیص حرکت و … همگی از جمله تکنولوژی هوش مصنوعی است. به منظور بهره برداری کامل از قابلیت های دوربین های مداربسته هوشمند دستگاه dvr شما نیز باید دارای مشخصات AI شبیه دوربین های شما باشد. جستجوی هوشمند، انواع آنالیزهای حرکتی و هویتی بر روی داده های ضبط شده از جمله ویژگی های هوش مصنوعی یک دستگاه dvr پیشرفته محسوب می شود.

دستگاه XVR

دستگاه XVR به دستگاهی گفته می شود علاوه بر پشتیبانی از 4 تکنولوژی رایج آنالوگ HDTVI، HDCVI، AHD و CVBS از دوربین های مداربسته IP نیز پشتیبانی می کند. به این دستگاه ها پنتابرید (Penta brid) به معنی 5 ورودی نیز گفته میشود. این دستگاه ها تمامی ویژگی های dvr های معمولی را دارا هستند. علاوه بر آن بسیاری از آنها استاندارد onvif بوده که به معنی این است که آن را می توان با هر دستگاهی که آن هم از این استاندارد پشتیبانی کند (بدون توجه به برند آن) در یک سیستم استفاده کرد.

ورودی IP این دستگاه ها دارای پهناهای باند مختلف ورودی و خروجی است. که هرچه پهنای باند بالاتر باشد سرعت ورود اطلاعات و خروجی گرفتن از آنها بیشتر خواهد و یا میتوان دوربین های تحت شبکه بیشتری را به آنها وصل کرد.

بهترین برندهای دستگاه DVR

هم اکنون برندهای بسیاری در دنیا به عنوان تولید کننده دوربین مداربسته و متعاقبا دستگاه های dvr فعالیت می کنند. اما، مسلما همه آنها دارای کیفیت مطلوب و خدمات پس از فروش مناسب نیستند. این دستگاه نسبتا پیچیده میبایستی علاوه بر کارکرد و هماهنگی مناسب با سایر تجهیزات یک سیستم مداربسته دوام و طول عمر بالایی هم داشته باشند. تمامی برندهای معتبر دوربین مداربسته دستگاه dvr متناسب با دوربین های خود را نیز تولید می کنند. در اینجا چند برند مطرح که در بازار ایران حضور دارند را بررسی می کنیم.

دستگاه ضبط تصویر دیجیتال داهوا

داهوا دستگاه ­های DVR و XVR خود را در دسته های ­ WizMind، WizSense، Cooper،  Pro، Lite ، PoC، ATM، Encoderو X86 ارائه میکند. سری­ های WizMind و WizSense از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) بهره مند هستند. این ویژگی به آنها این امکان را می دهد تا با دقت بسیار بالا وسایل نقلیه و چهره افراد را تشخیص دهند و ردیابی کنند. همچنین قابلیت آنالیزهای مقدماتی و پیشرفته از اطلاعات سوژه ­ها در این دو سری وجود دارد.

سری های دیگر دارای مصارف عمومی بیشتری هستند در میان آنها سری های Lite و Cooper قیمت پایین ­تر و البته امکانات محدودتری دارند و بیشتر مناسب پروژه های کوچک و متوسط هستند.

البته باید در نظر داشت که بیشتر دستگاه های ضبط تصویر داهوا از نوع xvr هستند.

دستگاه ضبط تصویر دیجیتال هایک ویژن

کمپانی هایک ویژن از معتبرترین تامین کنندگان سیستم های نظارتی و امنیتی در دنیاست. انواع دستگاه های DVR این برند با چهار، هشت، 16، 32 کانال و با قابلیت ضبط تا رزولوشن 4k ارائه می شوند. این دستگاه­ ها قابلیت پشتیبانی از یک، تا هشت عدد هارد چهار تا 10 ترابایتی را دارا هستند.

فرمت فشرده سازی در بیشتر این دستگاه ها H.265 است. برخورداری از PoC و قابلیت انتقال تصویر بر روی انواع دستگاه های android و ios و … از دیگر ویژگی های dvr های قدرتمند هایک ویژن است.

دستگاه ضبط تصویر دیجیتال هایلوک

بطور کلی محصولات هایلوک به عنوان محصولات سری اقتصادی هایک ویژن شناخته میشوند و برای پروژه های کوچک و متوسط دارای کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه هستند.

دستگاه های DVR هایلوک با حداکثر 32 کانال، رزولوشن تصویر تا پنج مگاپیکسل و قابلیت اتصال یک یا دو هارد حداکثر 10 ترابایتی، تولید می شوند. فشرده سازی تصاویر با فرمت ­های H.264 و H.265 در آنها انجام می شود.

دستگاه ضبط تصویر دیجیتال تروویژن

برند تروویژن یک برند ایرانی در زمینه تولید سیستم های نظارت تصویری است. این برند در سال های اخیر توانسته دستگاه های dvr با کیفیتی بالا و قابل رقابت با برندهای خارجی تولید کند. این دستگاه ها دارای 4 تا 16 کانال تصویر با قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت حداکثر 5 مگاپیکسل است. این برند همچنین دستگاه های xvr را نیز تولید و به بازار عرضه کرده است. فشرده سازی با فرمت H.265 نیز از ویژگی های بارز این دستگاه ها است.

بطور کلی محصولات تروویژن جزء محصولات در رده اقتصادی سیستم های نظارتی به حساب می آیند و برای پروژه های کوچک و متوسط بسیار مناسب هستند.

قیمت و خرید دستگاه DVR

قیمت یک دستگاه ضبط تصویر دیجیتال بستگی به مشخصات فنی، امکانات، کیفیت ساخت و در نهایت برند آن دارد. بسیاری از dvr ها اصطلاحا جزء محصولات اقتصادی طبقه بندی می شوند. این محصولات که در برخی برندها تحت نام های Lite، Cooper و … طبقه بندی می شوند، برای پروژه های کوچک و متوسط با نیازهای معمول مناسب هستند. اما، مشخص است که برای پروژه های بزرگتر با نیازهای بیشتر نظیر هوش مصنوعی و … بایستی بودجه بیشتری برای خرید دستگاه dvr در نظر گرفت.

شرکت فیدار پردازش خاورمیانه لیست قیمت انواع دستگاه های dvr از برندهای معتبر هایک ویژن، هایلوک، داهوا و برند ایرانی تروویژن را در فروشگاه آنلاین خود مهیا کرده است. هر کدام از این برندها دارای گارانتی های معتبر مخصوص به خود می باشند. به منظور خرید آسان و آنلاین دستگاه dvr مناسب با پروژه شما، فیدار پردازش خاورمیانه انواع این محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود عرضه کرده است. مشخصات فنی هریک از محصولات نیز به دقت در صفحات هر محصول توضیح داده شده است. همچنین کارشناسان فروش و فنی این شرکت همه روزه آماده پاسخ گویی به سوالات شما در مورد انواع محصولات و خرید آنلاین دستگاه dvr و دیگر تجهیزات نظارتی هستند.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *