مقالات دوربین مداربسته

چه نوع دوربین‌ مداربسته ای را نخریم!

چه نوع دوربین‌ مداربسته ای را نخریم
چه  نوع دوربین‌ مداربسته ای را نخریم!
در حال حاضر حدود 300 برند مختلف در بازار دوربین مداربسته و سیستم‌های نظارتی در کشورمان عرضه می‌شوند. اما چه برندهایی از دوربین‌های مداربسته و تحت‌ شبکه‌ای را نخریم . از این تعداد، تقریبا 50 برند از کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، کره و تایوان، 50 برند بصورت اصلی یا OEM از کشور چین و الباقی برندهای جعلی هستند که وجود خارجی نداشته و موجودیت آنها به آرم یا برچسبی خلاصه می‌شود که بر روی دوربین‌های بی‌نام و نشان، حک شده و یا چسبانده می‌شود! با این وصف مشخص است که انتخاب دوربین یا دستگاه ذخیره‌ساز مناسب، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نخواهد بود.

دوربین‌های مداربسته آنالوگ

دوربین‌های آنالوگ با رزولوشن پایین‌تر از HD و سنسور CCD یا DIS به جرگه مردگان پیوسته‌اند! منظورمان دوربین‌هایی است که رزولوشن آنها با اصطلاح تی‌وی‌لاین TVLine سنجیده می‌شود. چندی پیش سونی رسما اعلام کرد که به تولید سنسورهای CCD پایان می‌دهد. از این گذشته اکثر سنسورهایی که بنام سونی بر روی دوربین‌ها تعبیه می‌شوند، تقلبی هستندوضعیت به حدی بغرنج شده که سونی بازار چین را (بغیر از چند برند معتبر) تحریم کرده و به آنها سنسور نمی‌فروشد. در حال حاضر انواع ارزان‌قیمت دوربین‌های AHD با قیمت‌های بسیار پایین در بازار وجود دارند که کیفیت تصویر تقریبا مناسبی ارائه می‌دهند. به این ترتیب خرید دوربین‌های آنالوگ هیچ توجیه فنی یا اقتصادی ندارد. پول خود را بابت دوربین و رزولوشن منسوخ هدر ندهید.

دوربین‌های AHD ارزان قیمت

مدتی است که در چین دوربین‌های 7 و 10 دلاری AHD تولید می‌شود! ناگفته پیداست که پردازنده تصویر آنها نمی‌تواند تولید نکست‌ چیپ صاحب فناوری AHD باشد. در این دوربین‌ها از سنسور و پردازنده‌های بسیار ارزان‌قیمت استفاده شده و عملا کار نرم‌افزاری روی آنها صورت نگرفته استبر خلاف تصورِ اغلب کاربران، حدود نیمی از کیفیت تصویر، مربوط به الگوریتم نرم‌افزاری است که در دوربین‌های ارزان‌ قیمت اثری از آن یافت نمی‌شود. بنابراین از خرید دوربین‌های ارزان‌قیمت AHD با این تصور که «چون HD است پس کیفیت خوبی دارد» بپرهیزید. بطور مشخص، منظورمان دوربین‌های دام و بولت با لنز ثابت کمتر از 90 هزار تومان و دوربین‌های وریفوکال کمتر از 180 هزار تومان است.

محصولات داهوا و هایک ویژن بدون گارانتی اصلی
البته خرید هر برندی بدون گارانتی اصلی، اشتباه است، اما این موضوع در برندهای داهوا و هایک‌ ویژن که حاکمان بلامنازع بازار دوربین مداربسته در ایران و اغلب کشورهای دنیا هستند، نمود بیشتری داردقیمت‌های تقریبا پایین این برندها به هیچ عنوان نشانه کیفیت پایین نیست. هر دوی آنها در بین 4 برند برتر دنیا در سال 2016 جای دارند و از بالاترین استانداردها در ساخت محصولات بهره می‌برند.. بدلیل استقبال بازار به این دو برند، برخی افراد اقدام به خرید و واردات نمونه‌های استوک از توزیع‌کننده‌های چینی می‌کنند. در بازار چین به محض آغاز زمزمه‌های خارج‌شدن یک مدل خاص از خط تولید، توزیع‌کنندگان یا اصطلاحا گلدپارتنرها، برای جلوگیری از ضرر و زیان، محصولات را با تخفیف‌های 20 تا 50 درصدی عرضه می‌کنند. تا اینجای کار بنظر مشکلی وجود ندارد. مشکل از جایی شروع می‌شود که بدانید نمونه‌های رفرش و تعمیری نیز به تعداد زیاد در میان آنها یافت می‌شود (مشابه این موضوع در بازار موبایل به وفور قابل مشاهده است). علاوه بر این، شماره سریال مدل‌های مخصوص بازار ایران و همینطور سایر کشورها با مدل‌های بازار چین متفاوت است. داهوا و هایک‌ ویژن نیز با همین روش محصولات غیرمجاز را در بازارهای مختلف شناسایی نموده و به آنها خدمات ارائه نمی‌دهند. این اجناس بدون گارانتی خریداری وارد کشور شده و با قیمت‌های پایین‌تر از نمایندگی‌های اصلی توزیع می‌شوند. مشتریان نیز با اطمینان نسبت به برند داهوا و هایک ویژن، محصول را خریداری می‌کنند و خوشحال هم هستند که ارزان‌تر از قیمت نمایندگی اصلی خریده‌اند! (هرچند که تبلیغ رایگان برای واردکنندگان این برندها است) اما برای اینکه خیالتان از بابت اصالت، رفرش نبودن و خدمات پس از فروش آسوده باشد، داهوا را با ضمانت‌نامه فراگستر و هایک‌ویژن را با ضمانت‌نامه پارس‌ارتباط خریداری کنید.

دوربین‌های AHD داهوا و سامسونگ!
مدتی است که در خیابان لاله زار و همینطور برخی مغازه‌ها در خیابان جمهوری تهران، دوربین‌ها و DVR های بی‌نام و نشان و تقلبی با نام و برند داهوا و سامسونگ فروخته می‌شوند.فروشندگان این محصولات با خیال راحت نسبت به نبود نظارت لازم، بصورت انبوه و با SMS تبلیغات خود را به گوشی کاربران ارسال می‌کنند. داهوا فناوری انحصاری خود بنام HDCVI را دارد و سامسونگ هم که به کمپانی هانوها فروخته شده، تنها دوربین‌های تحت‌شبکه و آنالوگ قدیمی تولید می‌کند. بنظرم، دوربین‌های داهوا AHD را باید درمیان «کُمدی‌ترین تقلب‌های تاریخ بازار دوربین مداربسته ایران» ثبت و ضبط نمود. برند سامسونگ ‌تکوین نیز از وقتی که به هانوهاتکوین تغییر نام داده، مورد توجه دوستان متقلب قرار گرفته و انواع کپی آن از آنالوگ معمولی گرفته تا AHD در بازار توزیع شده است. طبق اخبار موثق، سامسونگ‌های تقلبی فروردین ماه امسال بصورت کاملا رسمی از چین وارد شده و به‌راحتی و بی‌دردسر، در بازار بفروش می‌رسند.

دوربین‌های HDTVI بنام TurboHD هایک‌ ویژن

از آنجاکه هایک‌ ویژن فناوری TurboHD را بر مبنای HDTVI توسعه داده، برخی از فروشندگان، دوربین‌های متفرقه HDTVI را بعنوان TurboHD معرفی می‌کنند. البته به تازگی هایک‌ویژن تغییراتی در DVR های توربو اعمال کرده که امکان اتصال دوربین‌های TVI را نداشته باشند. ضمنا قیمت این محصولات را نیز کاهش داده تا توجیه خرید دوربین‌های TVI در ذهن کاربران از بین برود. با اینحال، مراقب این موضوع باشید.

انتخاب دوربین‌هایی که بر روی خود تنها یک برچسب دارند، بعنوان برند معتبر

خرید این دوربین‌ها بخودی‌خود اشکالی ندارد، مشکل آنجاست که بخواهید آنها را بعنوان برند معتبر و معروف خریداری کنید. این دوربین‌ها تولید کمپانی‌های درجه 3 و 4 چین هستند.

محصولات بدون کارت گارانتی و ضمانت معتبر

اگر به هر دلیل چنین خریدی انجام دادید، خیال خود را راحت کرده و آنها را محصولاتی بدون گارانتی و یکبار مصرف فرض کنید! زیرا به محض بروز کوچکترین مشکل و خرابی، خبری از خدمات (به معنای واقعی) نخواهد بود. در پایان لازم به ذکر است که رعایت موارد فوق، ضامن انتخاب و خریدی مطمئن ار میان صدها برند و دوربین مداربسته نیست. اینها محصولاتی هستند که نباید بخرید ( یا بهتر است نخرید).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *