مقالات دوربین مداربسته

چگونه امنیت خانه را در زمان سفر تضمین کنیم؟

امنیت سفر

در زندگی پر هیاهو و ماشینی امروز هیچ چیزی به اندازه یک سفر نمی‌تواند حال ما را خوب کند. اما در عین حال شاید بدترین حادثه بعد از یک سفر خوب این باشد که با خانه غارت شده روبرو شوید. دزدان فرصت طلبانی هستند که کافی است مطلع شوند شما خانه پر از وسایل خودتان را برای مدتی خالی می‌گذارید تا بخواهند شانس خود را امتحان کنند.

آیا این یعنی باید سفر نروید؟ و یا خیلی ساده‌انگارانه بی‌خیال باشید و خانه را به امان خدا رها کنید؟ نه! شما می‌توانید به سفر بوید و فقط با انجام اقدامات زیر ریسک دزدی از خانه خود را به صفر برسانید:

لازم نیست همه بدانند شما به مسافرت می‌روید.

این واضح‌ترین نکته است که خیلی وقت‌ها به سادگی از آن می‌گذریم. چطوری؟ با یک پست اینستاگرامی ساده که به همه اعلام کنید که: “برای سفر هفته آینده‌ام دیگه نمی‌توانم صبر کنم، خدایا دوشنبه زودتر برسد”. شما همه دوستان مجازی و یا حتی حقیقی خود را نمی‌شناسید همین یک پست یعنی اعلام عمومی اینکه خانه خالی است، و حالا شاخک‌های دزدها فعال است: هدف ساده. ورود از در جلویی و خروج با دستان پر از همان در؛ ساده و شیک!

آدرس منزلتان را جار نزنید.

حتما با خود فکر می‌کنید من که این کار را نمی‌کنم. اما فقط کافی است روی وسایل خود برای جلوگیری از گم شدن چمدانتان آدرس خود را روی آن بنویسید تا هرکسی که به چمدان شما دسترسی پیدا می ‌کند، آدرس شما را هم پیدا کند. درست است که این کار از گم شدن وسایل شما جلوگیری می‌کند، اما کافی است کمی هوشمند باشید و آدرس یکی از اقوام نزدیکتان که مسافرت نرفته و یا حتی آدرس محل کار خود را روی آن درج کنید.

خانه را طوری ترک نکنید که خالی به نظر برسد.

این جمله را ملکه ذهنتان کنید: سارقین فرصت طلبند. وقتی این نکته جلوی چشمتان باشد، می‌توانید دست دزدان را بخوانید  و اقدامات موثری انجام دهید. کمتر دزدی جرات می‌کند از خانه‌ای که ساکنی دارد دزدی کند، پس کاری کنید که فکر کند شما در خانه هستید.  برای اینکه خانه به نظر مسکونی برسد نکات خیلی ساده‌ای وجود دارد.

  • پرده‌ها:

در طول سفر پرده‌ها باید بسته باشد؟ خب واضح است که نه! این نشانه مبرهنی بر خالی بودن یک خانه است. اگر در نزدیکی خود خویشاوند و یا دوستی دارید، از او بخواهید در طول روز یا چند روز یکبار وضعیت پرده ها را تغییر دهد. گاهی آنها را باز بگذارد، گاهی ببندد. اگر این امکان وجود ندارد، اجازه بدهید باز بماند. نه همه و نه به گونه‌ای که کسی شک ببرد شما خانه نیستید.

  • صندوق پست

فرقی ندارد که یک نامه باشد، قبض باشد و یا فقط یک کاغذ تبلیغاتی، وقتی یک دزد ببیند صندوق پست شما خالی نشده، پیام واضح است. خانه خالی است. راه حل هم ساده است از دوستان و یا همسایه ها بخواهید که صندوق شما را خالی کنند. به همین راحتی اوضاع تحت کنترل است.

  • لامپ‌های زمان‌دار

اگر قرار است دست یک دزد را بخوانید، کافی است بدانید او عادتهای معمول زندگی افراد را دنبال می‌کند: شب باید چراغ‌ها روشن شود. برای این مورد لامپ‌های زمان دار و همینطور لامپهای سنسور دار در بازار وجود دارد که به محض تاریکی خانه، روشن می‌شوند. اگر به این موارد دسترسی ندارید، لااقل یک لامپ را در خانه روشن بگذارید.

  • گل و گیاه ورودی خانه و باغچه

اگر مدت زمان سفر شما طولانی باشد(بیش از یک هفته)، خشکی خاک گلدان و پژمرده شدن گلها گواه به نبودن شماست. راه حل ساده: از دوستان و یا همسایه‌ها بخواهید مواظب گلها باشند. البته حتی بدون در نظر گرفتن ریسک دزدی، مراقبت از گلها مهم است.

سیستم‌های ایمنی

همه اقدامات ذکر شده در بالا، با تمام موثر بودنشان، کافی نیستند. هیچ چیز به اندازه وجود دزدگیر و دوربین مداربسته یک دزد را نمی‌ترساند. ساده نباشید، باید از سیستم‌های امنیتی استفاده کنید. وقتی کسی اقدام به ورود به خانه شما بکند، با بلند شدن صدای آژیر، شانس خود را از دست داده است. اما از آن هم مهمتر، دوربین مداربسته است. دوربین مدار بسته نه تنها یک عامل بازدارنده از دزدی محسوب می‌شود، بلکه همانطور که صد بار دیگر هم گفتیم، دزدان فرصت طلبند و اگر شما با یک دزد کار بلد روبرو باشید، مطمئن باشید او بلاخره راه خود را برای دزدی می‌یابد. حتی اگر شما سفر نباشید و فقط برای چند ساعت از خانه بیرون زده باشید، و حالا فقط یک دوربین مداربسته خوب است که می‌تواند به شناسایی دزدها کمک کند. پس این مورد را جدی بگیرد.

دوستان خود را به همسایه‌ها معرفی کنید.

تا اینجا چندین بار از شما خواستیم از دوستان خود بخواهید یک سری از کارها مثل کنار زدن پرده و آب دادن به گل‌های شما را برعهده بگیرند؛ اما خود این مسئله یک شمشیر دو لبه‌ای است. اولاً ممکن است برای دوست شما سبب دردسر شود؛ تصور کنید وقتی همسایه‌ها یک چهره غریبه را در حال ورود به خانه شما ببینند چه اتفاقی برای آن بنده خدا رخ می‌دهد(حتی کمی خنده دار است). ثانیاً ممکن است دزد با پرروگی تمام از جلوی همسایه‌های شما رد شود و خودش را آشنای شما معرفی کند که می‌خواهد به خانه سر بزند. پس حتما دوست خود را به همسایه‌ها معرفی کنید.

می‌بینید، همه این‌ها نکات ساده‌ای است. که کافی است با رعایت آنها با خاطر آسوده سفر کنید. پس فراموش نکنید:

  • دزدان فرصت طلبند.
  • نباید خانه خالی به نظر برسد.
  • از دوست و همسایه کمک بگیرید.
  • برای همه دنیا جار نزنید که به سفر می‌روید.
  • وسایل ایمنی مثل دوربین مداربسته را جدی بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *