مقالات دوربین مداربسته

چگونه دوربین مداربسته نصب کنیم

نصب دوربین مداربسته

امروزه استفاده از دوربین‌های مداربسته و یا CCTV ها یکی از مهمترین راهکارهای حفاظتی و نظارتی محسوب می‌شود. دوربین‌های مداربسته از نظر نوع سیگنال، از نظر شکل، از نظر پوشش (بسته به مسقف یا روباز بودن مکان) بسیار متنوع هستند و برای نصب هر مدل، نکاتی وجود دارد که فقط یک متخصص از آنها مطلع است؛ به همین سبب پیشنهاد می‌کنیم حتما از مشاوره متخصصین استفاده نمایید. اما با این حال در این مقاله سعی بر آن شده که نگاه جامعی به موضوع نصب دوربین‌های مدار بسته داشته باشیم به طوریکه با دنبال کردن مطلب در انتها خودتان قادر هستید به صورت قابل قبولی سیستم دوربین مداربسته خود را فعال پیاده سازی ‌نمایید.

گام اول: ارزیابی فضا

اینکه بدانید که چه فضایی قرار است تحت پوشش دوربین مداربسته قرار گیرد، تقریباً مهمترین گام در خرید سیستم دوربین مداربسته است. سیستم دوربین مداربسته یک ساختمان اداری، با سیستم مناسب یک سوله بزرگ متفاوت است. متفاوت است که پارکینگ مسقف باشد و یا سرباز باشد و دوربین زیر باران و برف قرار گیرد. بعد از این موضوع دانستن اینکه چقدر می‌خواهید هزینه کنید، تصاویر باید چگونه ضبط، انتقال و نمایش داده شوند و البته زمان ضبط تصاویر(روز یا شب)، جزئیات دیگری است که انتخاب دوربین مداربسته مورد نظر شما را ممکن ‌می‌کند.

گام دوم: انتخاب محل نصب

بسته به نوع مکان، محل‌نصب دوربین متفاوت است. به طور مثال اگر شما صاحب یک مغازه خرده فروشی باشید، چک کردن راهرو های بین شلف‌ها برای شما اهمیت بسزایی دارد اما در عین‌حال به علت محدودیت‌های بسیار، بخصوص بودجه نمی‌توانید برای هر راهرو یک دوربین نصب کنید. پس انتخاب محل‌های جایگذاری مناسب، می‌تواند در تعیین بهینه تعداد دوربین‌ها و طول کابل‌ها به شما کمک کند

معمول‌ترین قسمت‌هایی که با دوربین مدار بسته پوشش داده می شوند عبارتند از :

  • بر اصلی ساختمان (فضای بیرون ساختمان)
  • در‌های ورودی (در نفر رو و در پارکینگ)
  • راه پله ها و فضای ورودی و درونی آسانسور
  • لابی ساختمان
  • داخل پارکینگ
  • اتاق های کنترلی(مثل اتاق برق ، اتاق ژنراتورو…)
  • ورودی و راهرو انباری در ساختمان های مسکونی

موارد زیر نکاتی است که باید در محل نصب دوربین مداربسته به آنها توجه کنید:

  • در هیچ نقطه ای نباید کابل دوربین مشاهده شود(کابل کشی بصورت توکار ) و یا حداقل از درون لوله هایی که برای این کار تعبیه شده استفاده کنید(لوله های فولادی ، لوله فلکسی ، لوله پلی اتیلن). به علاوه در صورتیکه سیستم سیم کشی دوربین به صورت توکار باشد، کابل ها از درون داکت های پلاستیکی باید عبور داده شوند.
  • حتی الامکان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد.
  • عمق و میدان دید دوربین نباید با پوشش گیاهی و یا چنین موانعی محدود شود. بعلاوه دوربین باید در فضاهای بیرونی زاویه دید بیشتری را تصویر برداری کند.
  • گاهی برای کاهش جرایم، حضور دوربین باید برجسته و اصطلاحا درچشم باشد، در اینصورت بهتر است از دوربین های با بزرگ تر  استفاده شده و دوربین در معرض دید حداکثری نصب شود.
  • برای نصب دوربین در فضاهای روباز برای بهینه کردن عمل کرد در طی تغیرات فصلی و باد و باران و برف بهتر است دوربین در زیر سایه‌بان‌ها یا زیر برآمدگی های بیرونی ساختمان ها نصب شود.
  • به صورت معمول دوربین مدار بسته باید دور از دسترس سارقین و افراد سودجو باشد، حداقل توجه را جلب کند(به جز برخی موارد استثنائات).
  • منبع تامین برق سیستم دوربین های مداربسته باید مستقل باشد. این منبع تغذیه در کنار دستگاه DVR یا NVR ، سیستم قرار می گیرد اما در مواردی نیز می توانیم جهت صرفه جویی از نزدیکترین پریز برق به دوربین کابل کشی برق را انجام دهیم.

گام سوم: خرید دوربین

پس از ارزیابی فضا و محل نصب دوربین شما دیگر می‌دانید به چند دوربین نیاز دارید، در نتیجه می‌دانید دستگاه ضبط باید چندکاناله باشد. در عین حال باید بدانید برای فضاهای روباز دوربین‌های بولت لازم است و در فضاهای سربسته می‌شود از دوربین‌های سقفی دام استفاده کرد. سایر تجهیزات مانند کابل شبکه ، سوئیچ ، کانکتور ها و … هم بسته به تعداد دوربین‌هاست. در این مرحله انتخاب برند خوب، یکی از مهمترین انتخاب‌های شماست.

گام چهارم: نصب تجهیزات و کابل کشی

پس از اینکه دوربین ها در مکان‌های تعیین شده نصب گردید، نوبت کابل کشی‌هاست که با توجه به نوع سیستم دوربین مداربسته، کابل کشی متفاوت است. به طور کلی سه نوع سیستم وجود دارد: آنالوگ یا HD ، تحت شبکه یا IP و بی سیم یا وایرلس.

دوربین مدار بسته آنالوگ یا HD

در سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ دو کابل مجزا از محل DVR برای هر دوربین باید کشیده شود ، کابل تصویر و کابل برق.

کابل تصویر ، وظیفه انتقال تصویر دوربین به دستگاه DVR را دارد ، انواع آن شامل RG59 ، RG6 ، RG11 و یا کابل های ۲٫۵C2V  است. البته گاهی از کابل های شبکه برای انتقال تصویر دوربین های آنالوگ نیز می‌شود استفاده کرد که در قسمت دیگر به آن نیز می‌پردازیم.

کابل برق، از منبع تغذیه DC (این منبع تغذیه در کنار DVR قرار می گیرد ) به دوربین وصل می شود و برق دوربین را تامین می‌کند.

در برخی موارد به وسیله آداپتور برق مستقیم ۲۲۰ ولت شهری را به ۱۲ ولت تغییر داده و آن را به دوربین مدار بسته آنالوگ متصل می کنیم. عموما این آداپتور در کنار محل نصب دوربین و درون یک باکس پلاستیکی با ابعاد ۱۰*۱۰ قرار دارد.

معمولا در نصب دوربین مداربسته از کابل های برق ۲ یا ۳ رشته ای استفاده می‌شود. اگر سیستم دوربین مدار بسته مجهز به سیستم ارت باشند، باید از کابل برق سه رشته ای استفاده کنید ( مثلا کابل برق ۳*۱٫۵ ) و اگر سیستم ارت وجود نداشته باشد باید از کابل های دو رشته ای استفاده می شود. عدد 1،5 در کابل برق با توجه به فاصله دوربین و DVR تعیین می‌شود. به طور مثال اگر فاصله منبع تغذیه یک دوربین آنالوگ ۱۵۰ متر بشاد بهتر است از یک کابل برق ۳*۲٫۵ استفاده کنید و اگر منبع تغذیه در فاصله ۸۰ متری دوربین آنالوگ باشید باید از یک کابل برق ۳*۱٫۵ استفاده کنید.

کانکتورها: هر کابل ویدیو توسط کانکتوری به نام BNC به دوربین و DVR متصل می شود. کانکتورBNC  دارای انواع مختلفی است که در بخش های بعدی راجع به آنها توضیح داده می شود.

پس از نصب تمامی دوربین ها و کابل کشی مناسب و اتصال کانکتور ها سیستم مدار بسته آنالوگ آماده روشن کردن و تنظیم نرم افزاری می باشد.

برای سیستم های HD نیز عینا هم سیستم کاب کشی می تواند اجرا شود.

نصب سیستم دوربین مداربسته IP

تجهیزات در سیستم دوربین مدار بسته IP شامل: دوربین IP ، سوئیچ شبکه و NVR  است.

در این سیستم از سوئیچ شبکه برای انتقال تصویر دوربین ها به NVR ها استفاده می‌شود، یعنی هر دوربین توسط یک کابل شبکه به سوئیچ متصل شده و NVR  هم توسط یک کابل به سوئیچ متصل می‌شود.

در سیستم IP ، از کابل شبکه استفاده می کنیم که انواع متفاوتی دارند.رایج ترین آنها شامل : Cat5 ، Cat5e ، Cat6 و… است.

اگر سوئیچ شبکه در سیستم مدار بسته IP دارای قابلیت POE باشد ، کابل شبکه اتصال دهنده دوربین و سوئیچ خود برای تغذیه دوربین ها استفاده می‌شود،  اما اگر سوئیچ قابلیت POE نداشته باشد ، باید برای هر دوربین کابل برق مجزا مانند آنچه در سیستم آنالوگ رخ می‌دهد، کشید. البته به طور کلی حجم کابل کشی در سیستم IP از سیستم های دیگر کمتر است.

کانکتورهای سیستم دوربین مداربستهIP: کابل های شبکه توسط کانکتور RJ45 شبکه به تجهیزاتی مانند سوئیچ ، دوربین و یا NVR   متصل می‌گردند.

پس از نصب دوربین ها و کابل کشی ها، عملیات سخت افزاری راه اندازی یک سیستم مدار بسته به اتمام می رسد

نصب دوربین مدار بسته وایرلس

محل نصب دوربین بی سیم و یا وایرلس به دلیل عدم نیاز به کابل کشی برای نصب و انتقال تصاویر به تجهیزات ضبط به سادگی امکان پذیر است. به همین سبب در بین مشتریان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

البته همچنان به کابل برق برای تامین برق تجهیزات، نیاز است. پس از نصب دوربین تصاویر دوربین ها از بستر وای فای منتقل و از طریق یک دریافت کننده بی سیم ( اکسس پوینت ) دریافت می‌شود. اکسس پوینت به NVR متصل شده و تصاویر ضبط می‌شود. البته راهکار دیگری نیز وجود دارد که تصاویر دوربینهای بی سیم به طور مستقیم به  NVR منتقل و ضبط می‌شود.

گام نهایی : تنظیمات نرم افزاری

پس از نصب، اتمام کابل کشی و راه اندازی کامل، حالا نوبت تنظیم نرم افزاری دوربین ها است. تنظیمات نرم افزاری شامل تنظیم زاویه دید دوربین ، تنظیم فوکوس و شفافیت تصویر ، تنظیمات ضبط دوربین ها بر NVR و مواردی از این دست می رسد. این گام مهمترین گام در نصب است، زیرا تجلی تمامی اقدامات پیشین شماست.سیستم مداربسته باید تصاویر را خوب و با کیفیت در طول شبانه روز ارائه دهد.

مهمترین تنظیمات نرم افزاری مورد نیاز در سیستم‌های مدابسته عبارت است از :

  • اختصاص IP به دوربین های IP
  • تنظیم زاویه و جهت دید دوربین
  • تنظیم فوکوس و شفافیت دوربین
  • تنظیمات مربوط به LED دوربین دید در شب جهت تصویر برداری در طول شب
  • تنظیمات و پیکر بندی سوئیچ شبکه
  • تنظیم و اضافه کردن تک تک دوربین های مدار بسته بر روی سیستم ضبط(هم برای NVR و هم برای DVR)
  • نصب هارد دیسک برای ذخیره تصاویر و تنظیمات نرم افزاری مربوط به آن
  • تنظیمات مربوط به انتقال تصویر از دوربین به تلفن همراه و یا  PC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *