مقالات دوربین مداربسته

راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته

راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته

راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته

CCTV مخفف Closed Circuit Television  می باشد که در واقع یک سیستم مربوط به دوربین های امنیتی است و به یک سیستم نظارتی متصل و مرتبط می شود. امروزه دوربین های مدار بسته از محبوبیت بسیاری برخوردار شده اند و قیمت آن ها نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد از استفاده دوربین های مداربسته بسیار راضی و خرسند هستند. چرا که آن ها می توانند از طریق همین دوربین های مداربسته امنیت خانه های خود، مکان های تجاری و دیگر اشیاء و سایل ارزشی و شخصی شان را تامین کنند. با توجه به اهمیت استفاده از دوربین های مداربسته در ادامه مطلب درباره این سیستم های امنیتی نظارت تصویری و چگونگی خرید آگاهانه آن ها سخن به میان می آوریم.

1-نیازهای خود را ارزیابی کنید

آیا می خواهید یکسری مسائل عمومی را با دوربین مداربسته خود پیگیری کنید؟  آیا می خواهید چهره، کالا یا جمعیت را ببینید؟ آیا شما به سیستم های امنیتی بی سیم نیاز دارید یا یک دوربین مداربسته سیمی؟ آیا شما نیاز به یک سیستم دوربین مدار بسته در محیط های داخلی نیاز دارید یا می خواهید از آن در فضای باز استفاده کنید؟ آیا قصد دارید از یک دوربین مداربسته تحت شبکه IP استفاده کنید؟ آیا به یک دوربین مداربسته 1، 2، 8 یا 16 لنزی نیاز دارید؟ بودجه شما برای خرید دوربین مداربسته چیست؟

2-نوع دوربین را انتخاب کنید

بهتر است  بر اساس نیازهای خود و همچنین محیطی که قرار است دوربین مداربسته در آن جا نصب شود و تصاویر را ضبط کنید، دوربین مداربسته ای را انتخاب کنید که برایتان مناسب باشد:
دوربین مداربسته سیمی : یکی از انواع دوربین های امنیتی استاندارد، دوربین مداربسته سیمی است. امروزه اکثر دوربین های مداربسته سیمی در محیط های داخلی یا فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند و یک فیلتر IR (مادون قرمز) روی آن ها نصب شده تا امکان دید در شب را نیز فراهم سازد. دوربین های سیمی  با استفاده از پورت های اتصال  BNC یا DIN قابل دسترسی هستند و به کابل اکستنشن نیاز دارند.
دوربین مداربسته بی سیم : امروزه اغلب افراد به خرید دوربین های مداربسته بی سیم تمایل بیشتری دارند. چرا که این نوع دوربین مداربسته روشی مقرون به صرفه تر برای ایجاد یک سیستم نظارت تصویری در خانه یا محل کار خواهد بود.  آخرین دوربین های مداربسته بی سیم دیجیتال امنیت بسیار بالایی دارند و بدون دخالت دستگاه های خانگی، صدا و تصاویر بسیار واضحی را به کاربران ارائه می دهند.
دوربین مداربسته تحت شبکه یا  IPIP (پروتکل اینترنت) یا دوربین های مداربسته تحت شبکه یک گزینه دیگر برای خرید به شمار می روند. این دوربین ها مانند یک رایانه یا هر دستگاه دیگری که در شبکه قابل استفاده می باشد؛ به روتر رایانه شما متصل می شود. دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP ) به شما این امکان را می دهد تا به دوربین های مداربسته خود از مکان های دور از اینترنت نیز دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، دوربین های مداربسته تحت شبکه امکان ضبط ویدئو را به طور مستقیم به رایانه یا یک ضبط کننده ویدئویی شبکه (NVR) برای شما فراهم می سازند.

3-نوع و کیفیت تراشه تصویربرداری در دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته تصاویر را با استفاده از تراشه های CMOS یا CCDتولید می کنند. دوربین های مدار بسته ارزان قیمت معمولاً از تکنولوژی CMOS برای گرفتن تصاویر استفاده می کنند. همین امر موجب شده تا تصاویر با کیفیت بسیار پایینی تولید شوند و حساسیت دوربین نیز پایین باشد. برای داشتن کیفیت مناسب در دوربین های مداربسته بهتر از تکنولوژی CCD استفاده شود. اندازه تراشه CCD معمولاً “2/1، “3/1 ، “4/1 است. به عنوان یک قاعده کلی هر چه این تراشه اندازه بزرگتر داشته باشد؛ کیفیت تصویرش نیز بالاتر بوده و در نهایت قیمت آن نیز بیشتر می باشد.. با این حال، تراشه های با تراکم “3/1 و “4/1 CCD اکنون می توانند همانند بسیاری از تراشه های “2/1 و” 3/1 تصاویر با کیفیتی را تولید کنند.

4-سیاه و سفید یا رنگ انتخاب کنید

اگر قصد دارید از دوربین مداربسته خود در یک محیط استفاده کنید که شرایط نور بسیار کم است، توصیه می شود سیستم دوربین مدار بسته سیاه و سفید خریداری کنید. چرا که دوربین های مداربسته رنگی باید فقط برای استفاده داخلی با شرایط روشنایی مناسب در نظر گرفته شوند. البته لازم است بدانید امروزه دوربین های مدار بسته درجه یک، دوربین های رنگی هستند که هم برای فضاهای داخلی و هم برای فضاهای بیرونی مناسب بوده و عملکرد خوبی نیز دارند. این را نیز فراموش نکنید که بسیاری از دوربین های با وضوح بالا در حال حاضر از فیلتر IR یا همان مادون قرمز برای دید در شب استفاده می کنند.

5-دریافت میزان نور

یکی از مهم ترین مشخصات برای هر دوربین مداربسته ای، میزان نور اندازه گیری شده در Lux می باشد. در واقع هر چه میزان دریافت نور پایین تر باشد، دوربین مداربسته نور کمتر را برای ایجاد تصاویر ویدوئویی در اختیار دارد و کیفیت تصاویر بسیار پایین خواهد بود.

6-درک وضوح

قطعاً هر اندازه که رزولوشن دوربین مداربسته بالاتر باشد، تصاویر ضبط شده واضح تر خواهند بود. رزولوشن دوربین در حالت ورودی 330 خط است، اما لازم است بدانید دوربین های مداربسته باکیفیت و با وضوح بالا تصاویری با رزولوشن بیشتر از 400 خط تولید می کنند.

7-انتخاب مانیتور مناسب

برای خرید دوربین مداربسته خود بهتر است مانیتوری را انتخاب کنید که با وضوح و رزولوشن دوربین شما مطابقت داشته باشد.

8-ضبط کننده دوربین مدار بسته

DVR (ضبط ویدئویی دیجیتال) که ویدئو ها را بر روی هارد دیسک ضبط می کنند می توانند بهترین گزینه برای سیستم نظارت تصویری شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *