مقالات دوربین مداربسته

دوربین مداربسته داهوا

blank

در صنعت سیستم ­های امنیتی و نظارتی، دوربین مداربسته داهوا اگر نه برترین برند که یکی از برترین­ هاست. این کمپانی با ابداعات فوق العاده خود در این صنعت توانسته اعتماد بسیاری از پروژ­های بزرگ و دولت­ها را به خود جلب کند. تکنولوژی­ HDCVI، دوربین­های حرارتی، تکنولوژی های هوش مصنوعی و .. تنها بخشی از ابداعات انقلابی این کمپانی در این صنعت است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی از معروفترین محصولات امنیتی و نظارتی این کمپانی با تمرکز بر دوربین مداربسته داهوا آشنا کنیم. جهت مشاهده انواع دوربین مداربسته داهوا اینجا را کلیک کنید.

محصولات داهوا

کمپانی داهوا به عنوان دومین تامین کننده تجهیزات امنیتی دوربین مداربسته در جهان از سال 2014 و طراح و تولید کننده بسیاری از تکنولوژی­های به روز این صنعت محصولات خود را در غالب های زیر به بازار عرضه می­کند.

  • دوربین مداربسته تحت شبکه داهوا
  • دوربین مداربسته HDCVI داهوا
  • دستگاه ضبط کننده­ IP (NVR) داهوا
  • دستگاه ضبط کننده­ HDCVI (DVR) داهوا

در ابتدا انواع دوربین مداربسته داهوا را توضیح خواهیم داد. و سپس، به بررسی دستگاه ­های ضبط کننده این برند می­پردازیم.

انواع دوربین مداربسته داهوا

1- دوربین مداربسته تحت شبکه داهوا

دوربین مداربسته تحت شبکه یا Internet Protocol و یا به اختصار IP، به دوربینی گفته می شود که اطلاعات را بر بستر اینترنت و با کابل شبکه  به سرور خود ارسال می­کند. استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه مزایایی نظیر Intrusion Detection یا قابلیت تشخیص نفوذ، Line Crossing یا عبور از خط، صدای دوطرفه، امکلن نصب میکروفون خارجی و … را در بر دارد.

دوربین داهوا در این دسته به سری­ های WizSense، WisMind، دوربین­ های ثابت، دوربین های PTZ، پانورامیک و حرارتی یا Thermal تقسیم­ بندی می­شود. 

سری­های WizMind و WizSense دوربین مداربسته تحت شبکه داهوا

این محصولات از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره برده ­اند. به همین واسطه دارای قابلیت ­هایی نظیر تشخیص دقیق چهره افراد، تمرکز بر افراد و وسایل نقلیه با دقت بالا و دنبال کردن آنها، انجام عملیات سریع و دقیق روی اهداف مشخص در تصاویر، استفاده از منابع متعدد برای جمع آوری تصاویر و … هستند. همچنین در سری WizMind قابلیت جستجو و آنالیز تصاویر با دقت بالا نیز وجود دارد. این دو سری از دوربین­ های داهوا در انواع شکل ­های دام، بولت، چشم­ ماهی (Fisheye)، پانوراما و … ارائه می­شوند.

کیفیت تصاویر در این دوربین­ها در حال حاضر از دو تا 32 مگاپیکسل متفاوت است. لنز آنها در انواع ثابت، وریفوکال (Varifocal) و موتورایز (Motorize) و بسته به نوع کاربری آنها متفاوت است. بسیاری از آنها دارای قابلیت دید در شب بوده که در برخی از مدلهای WizMind به 400 متر نیز می­رسد. این دو سری از محصولات داهوا برای استفاده در پروژه ­های بزرگ و استراتژیک کاربرد دارند.

دوربین مداربسته تحت شبکه ثابت داهوا

دوربین ­های ثابت داهوا در شکل­ های دام، بولت، eyeball، گوه­ای (Wedge) ارائه می­شوند. از نظر امکانات و قیمت نیز به سه دسته Ultra، Pro و Lite تقسیم می­شود. سری­ های Ultra و Pro دارای بازه­ کیفیت تصویر بالاتری نسبت به سری Lite هستند، و در حال حاضر تا کیفیت 4k را شامل می­شود. لنز دوربین­ های Ultra از دو دسته­ دیگر قوی ­تر است. همچنین، امکاناتی نظیر دید در شب، قابلیت شمارش افراد (که در مکان­هایی نظیر فروشگاه ­های زنجیره­ای بزرگ بسیار مفید است) و ePoE به ترتیب از Ultra به Lite کاهش می­یابد. به طور کلی سری Lite مناسب کاربری در محیط­ های کوچک و با قیمت پایین­ تر نسبت به دو دسته دیگر است. با این حال، این محصولات همچنان از کیفیت بالایی نسبت به رقبای هم قیمت خود، برخوردار بوده و تمامی حداقل استانداردهای محصولات داهوا را دارا هستند.

دوربین­ مداربسته اسپید دام یا PTZ (pan-tilt-zoom) تحت شبکه داهوا

این محصولات ،دوربین­ های دامی هستند که قابلیت چرخش 360 درجه افقی، 180 درجه عمودی و زوم خودکار را دارا هستند. مانند دوربین ­های ثابت این دوربین­ ها نیز در سه دسته Ultra، Pro و Lite عرضه شده ­اند. سری Ultra آنها دارای امکانات و به طبع قیمت بیشتری نسبت به دو سری دیگر است. کیفیت تصویر در سری Ultra تا 4k نیز می­رسد. قابلیت زوم نیز در سری­های Ultra و Pro به مراتب بییشتر از سری Lite است. از دیگر تفاوت ­های این سه دسته میتوان به برد دید در شب (که در سری Ultra به مراتب بیشتر از Pro و در Pro  بیشتر از Lite است)، دارا بودن تکنولوژی ­های نظیر Stralight، فرمت ذخیره سازی (H.264, H.264 و H.265  و H.265+)، دارا بودن انواع استاندارد­های IP66، IP67 و… اشاره کرد.

این دسته از دوربین­ ها در فرودگاه ­ها، فروشگاه­ های بزرگ، پروژه ­های کنترل ترافیک و پایش شهری کاربرد دارند.

دوربین­های پانورامیک

این سری از دوربین­ های تحت شبکه داهوا تصاویر 180 و 360 درجه از محیط را با رزولوشن تصویر بسیار بالا ارائه می­دهند و خود به دو دسته­ دوربین­ های چشم ماهی (Fisheye) و مولتی سنسور تقسیم می­شود. کاربرد این دوربین­ ها بیشتر در مکان ­های وسیع با نیاز به پوشش گسترده مانند فرودگاه­ ها است. دید در شب سری مولتی سنسور از سری چشم ماهی بیشتر بوده و بسته به نوع کاربری در فضای بسته یا باز، دارای جنس بدنه پلاستیک یا تمام فلزی هستند. دوربین­ های مولتی سنسور با داشتن حداقل چهار سنسور کیفیت تصویر حداقل 8 مگاپیکسل و دوربین ­های فیش آی حداقل 5 مگاپیکسل را ارائه می­دهند. همچنین برخی از دوربین­ های مولتی سنسور دارای قابلیت PTZ نیز هستند.

دوربین­های حرارتی نسل جدید داهوا

با امکان تصویربرداری حرارتی از اجسام امکان نظارت و امنیت  بیشتری را بخصوص در مکان های صنعتی با ماشین آلات در حال کار و محیط ­های با ریسک آتش سوزی بالا فراهم کرده اند. این دوربین­ ها عمدتا به شکل بولت و در انواع لنز­های ثابت تا موتورایز وریفوکال عرضه شده ­اند و تقریبا همگی آنها دارای دید در شب هستند.

2- دوربین مداربسته HDCVI داهوا

تکنولوژی HDCVI (High Definition Composite Video Interface) توسط کمپانی داهوا و به منظور ارائه تصاویر HD بر بستر آنالوگ یا کابل کواکسیال ارائه شده است. دوربین مداربسته داهوا در این دسته به سری­های ثابت، PTZ و پانورامیک تقسیم­ بندی می­شود. 

سری دوربین­ های ثابت HDCVI داهوا

این محصولات در انواع دام، بولت و eyeball ارائه می­شوند. و از نظر کیفیت و قیمت به سه دسته Ultra، Pro و Lite تقسیم بندی می­شود. سری Ultra و Pro این دوربین ­ها دارای کیفیت تصویر تا 4k بوده، که بالاترین کیفیت در حال حاضر در این صنعت محسوب میشود و برای اولین بار توسط داهوا دستیابی به آن در سیستم­های بر پایه­ آنالوگ فراهم شده است. لنز این دوربین­ ها از ثابت تا موتورایز وریفوکال بسته به مدل دوربین متفاوت است. قابلیت دید در شب در دوربین­ های Ultra عمدتا بیشتر از دو دسته دیگر است و قابلیت­ های هوشمند سازی بیشتر در دوربین­ های Ultra، مزیت آنها نسبت به دوربین ­های Pro و Lite محسوب می­شود.

دوربین مداربسته اسپید دام (PTZ) HDCVI داهوا

نیز با قابلیت چرخش 360 درجه افقی، 180 درجه عمودی و زوم خودکار در سه دسته Ultra، Pro و Lite عرضه شده ­اند. قابلیت زوم، دید درشب، کیفیت تصویر و همچنین برخی امکانات هوشمند مانند Stralight در Ultra بیشتر از Pro و در Pro بیشتر از Lite است. به همین نسبت نیز قیمت آنها نیز در این سه دسته کاهش می ­یابد. این دسته از دوربین­ ها نیز در فرودگاه­ ها، فروشگاه ­های بزرگ، پروژه­ های کنترل ترافیک و پایش شهری کاربرد دارند.

دوربین پانورامیک HDCVI داهوا

این سری از دوربین­ ها به دو دسته دوربین­های چشم ماهی (Fisheye) و مولتی سنسور تقسیم می­شوند. پوشش تصاویر آنها 180 تا 360 درجه با رزولوشن تصویر تا 4K (مدل فیش آی) است. کاربرد این دوربین ­ها بیشتر در مکان­ های وسیع با نیاز به پوشش گسترده مانند فروشگاه ­ها و بانک­ ها است. هر دو دسته­ این دوربین­ ها دید در شب تقریبا یکسانی دارند. برخی از دوربین های مولتی سنسور دارای قابلیت PTZ نیز هستند.

انواع دستگاه­های ضبط کننده تصویر داهوا

  • دستگاه ضبط کننده­ تحت شبکه داهوا (NVR)

داهوا دستگاه ­های ضبط کننده تحت شبکه خود را در پنج دسته­ WizMind، WizSense، Ultra، Pro و Lite ارائه میکند. که هرکدام از آنها شامل محصولات متنوعی است. سری­ های WizMind  و WizSense از تکنولوژی هوش مصنوعی (IR) بهره مند هستند. این سری از محصولات داهوا با دارا بودن یک تراشه­ مستقل IR میتوانند با دقت بسیار بالا وسایل نقلیه و چهره افراد را شناسایی و ردیابی کند. همچنین قابلیت آنالیزهای مقدماتی از اطلاعات سوژه ­ها (در سری WizSense) و آنالیز­های پیشرفته (در سری WizMind) وجود دارد.

اما، سه سری دیگر دارای مصارف عمومی بیشتری هستند در میان آنها سری Ultra دارای بالاترین کیفیت و بهترین کارایی­ست. در این سری دستگاه­های NVR و IVSS (که دوربین­ ها مستقیما به سرور متصل می­شوند و نیازی به NVR وجود ندارد)، ارائه شده ­اند. سری Pro از امکانات کمتری نسبت به سری Ultra برخوردار است. به همین نسبت نیز قیمت پایین­تری دارد. این سری برای مکان ­های تجاری با مساحت متوسط بهترین گزینه است. در نهایت سری Lite ضمن دارا بودن تمامی استانداردهای محصولات داهوا ارزانتر از سه سری قبلی هستند.

تفاوت عمده­ پنج سری از دستگاه ­های ضبط تصویر داهوا:
  • تعداد کانال­ها

این فاکتور مشخص میکند که چه تعداد دوربین میتوانند به دستگاه NVR متصل شوند.

تعداد کانال­ها در NVRهای سری­ WizMind و WizSense چهار، هشت و 16؛

در سری Ultra 32، 64 و 128؛ و در مدل IVSS 256؛

در سری Pro هشت، 16، 24، 32 و 64؛

و در سری Lite چهار، هشت، 16 و 32 است.

  • پهنای باند

که سرعت انتقال تصویر را از کل کانال­ها مشخص میکند.

پهنای باند در NVRهای سری WizeMind، 320Mbps (160Mbps در حالت دید در شب)؛ 

در سری­ های WizSense، 80 و 200Mbps؛

در سری Ultra، 384Mbps؛ و در مدل IVSS، 768Mbps؛

در سری Pro، 320Mbps؛

و در سری Lite نیز 80 و 200Mbps است.

  • تعداد و ظرفیت HDDها

که مشخص می­کند چه تعداد هارد اکسترنال و با چه ظرفیتی میتوانند به دستگاه جهت ذخیره اطلاعات متصل شوند.

HDD در سری ­های مختلف NVRهای داهوا به صورت زیر متفاوت است:

در سری WizMind، پشتیبانی از 2، 4 یا 8 هارد حداکثر 10 ترابایتی

در سری WizSense، پشتیبانی از 1 یا 2 هارد حداکثر 6 یا 8 ترابایتی

در سری Ultra،  پشتیبانی از 8 یا 16 هارد حداکثر 10 ترابایتی و در مدل IVSS، پشتیبانی از 8، 16 یا 24 هارد حداکثر 16 ترابایتی؛

در سری Pro،  پشتیبانی از 2، 4 و 8 هارد حداکثر 8 یا 10 ترابایتی

و  در سری Lite، پشتیبانی  از 1، 2، 4 یا 8 هارد 4، 6 یا 8 ترابایتی.

  • کیفیت تصویر

که بسته به نوع دستگاه و کاربری آن میتواند متفاوت باشد. هرچه کیفیت تصویر بالاتر باشد پهنای باند و تعداد و ظرفیت هاردها نیز بیشتر خواهد بود.

رزولوشن تصویر در NVRهای سری WizMind حداکثر 16 مگاپیکسل

در سری WizSense، حداکثر 8 مگاپیکسل

در سری Ultra حداکثر 12 و در بعضی از مدل­ها و همچنین مدل IVSS 16 مگاپیکسل

در سری Pro حداکثر 12 مگاپیکسل

و در سری Lite نیز حداکثر 8 مگاپیکسل است.

  • دستگاه ضبط کننده­ HDCVI (DVR) داهوا

این دستگاه ­ها برای سیستم­ های آنالوگ HDCVI داهوا طراحی شده ­اند. محصولات داهوا در این زمینه به شش سری WizMind، WizSense، Pro، Lite، Cooper و ATM & ENCODER & X86 تقسیم می­شوند. در این بخش به طور اجمالی ویژگی­ های هرکدام از آنها را بیان می­کنیم.

سری WizMind

این دستگاه ­ها از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) بهره­ مندند و دارای قابلیت  XVR هستند. به این معنی که از دوربین­ های با تکنولوژی ­های HDCVI, TVI, AHD, CVBS  و IP (تحت شبکه) پشتیبانی میکنند. قابلیت فشرده سازی با فرمت­های H.265 و H.265+ را دارا هستند. دارای 8 یا 16 کانال  بوده و HDD آنها از 2 یا 8 هارد حداکثر 10 ترابایتی پشتیبانی میکند. پهنای باند آنها 128Mbps و رزولوشن تصویرشان تا 4k است، که بالاترین سطح کیفیت در این صنعت محسوب می­شود.

سری WizSense

در بیشتر موارد شبیه به دستگاه­های WizMind هستند، به جز اینکه تکنولوژی هوش مصنوعی آنها دارای امکانات کمتر بوده، دارای 4، 8، 16 یا 32 کانال  بوده، HDD آنها از یک، 2، 4 یا 8 هارد حداکثر 6 یا 10 ترابایتی پشتیبانی میکند و پهنای باند آنها از 24 Mbps  تا 128Mbps است.

سری Pro

این دستگاه ­ها نیز XVR هستند. قابلیت فشرده سازی با فرمت­های H.265 و H.265+  دارند، دارای 4، 8 یا 16 کانال  بوده و HDD آنها از یک، 2، 4 یا 8 هارد حداکثر 10 ترابایتی پشتیبانی میکند. پهنای باند آنها نیز 32، 64 ، 128 یا 320 Mbps و رزولوشن تصویرشان تا 4k است.

سری Lite

از قیمت مناسب­تری نسبت به سری ­های دیگر برخوردار است و مناسب کاربری در مکان ­های کوچک و خانگی­ست. این دستگاه ­ها نیز  XVR بوده و قابلیت فشرده سازی با فرمت­ های H.264، H.264+، H.265 و H.265+ را دارا هستند. این دستگاه ها دارای 4، 8، 16 یا 32 کانال  بوده و HDD آنها از یک، 2، 4 یا 8 هارد حداکثر 6 یا 10 ترابایتی پشتیبانی میکنند. پهنای باند آنها از 20 Mbps تا  128Mbps و رزولوشن تصویرشان تا 1080N، 5 مگاپیکسل و 4k است.

سری Cooper

از قیمت مناسب­ تری نسبت به سری­های دیگر برخوردار است و مناسب کاربری در مکان­ های کوچک و خانگی ا­ست. این دستگاه ­ها نیز  XVR بوده و قابلیت فشرده سازی با فرمت ­های H.264، H.264+، H.265 و H.265+ را دارا هستند. سری cooper دارای 4، 8، 16 یا 32 کانال  بوده و HDD آنها از یک، 2، 4 یا 8 هارد حداکثر 6 یا 10 ترابایتی پشتیبانی میکند. پهنای باند آنها از 20 Mbps تا  128Mbps و رزولوشن تصویرشان تا 1080N، 5 مگاپیکسل و 4k است.

سری ATM & ENCODER & X86

از قیمت مناسب ­تری نسبت به سری­های دیگر برخوردار است و مناسب کاربری در مکان ­های کوچک و خانگی­ hست. این دستگاه ­ها نیز  XVR بوده و قابلیت فشرده سازی با فرمت ­های H.264، H.264+، H.265 و H.265+ را دارا هستند. این سری دارای 4، 8، 16 یا 32 کانال  بوده و HDD آنها از یک، 2، 4 یا 8 هارد حداکثر 6 یا 10 ترابایتی پشتیبانی میکند. پهنای باند آنها از 20 Mbps تا  128Mbps و رزولوشن تصویرشان تا 1080N، 5 مگاپیکسل و 4k است.

نمایندگی دوربین مداربسته داهوا

کمپانی داهوا به عنوان دومین تولید کننده­ تجهیزات دوربین مداربسته، در نقاط مختلف جهان دارای نمایندگی است. شرکت فیدار پردازش خاورمیانه تامین کننده، مشاور، طراح و مجری سیستم­های امنیتی، نظارت تصویری و شبکه­های کامپیوتری و با بیش از یک دهه سابقه در این زمینه، دارای امتیاز نمایندگی پخش محصولات داهوا و همچنین فروش دوربین مداربسته داهوا در ایران است و محصولات این کمپانی را با گارانتی شرکت فراگستر الکترونیک ارائه می­کند.

فروش محصولات داهوا

متقاضیان دریافت نمایندگی فروش محصولات داهوا با مراجعه به وب سایت شرکت فیدار پردازش خاورمیانه و یا شبکه­ های اجتماعی این مجموعه از شرایط اخذ نمایندگی این شرکت مطلع شده و درخواست خود را ثبت نمایند. 

خرید اینترنتی دوربین مداربسته داهوا

جهت ثبت سفارش آنلاین دوربین مداربسته داهوا با مراجعه به فروشگاه اینترنتی شرکت فیدار پردازش خاورمیانه؛ نمایندگی دوربین مداربسته داهوا در ایران؛ ضمن مشاهده لیست قیمت دوربین مداربسته داهوا، اطلاع از تخفیف­های این شرکت و مطالعه توضیحات هر محصول می­توانید جهت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل کرده و نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *