مقالات دوربین مداربسته

تکنولوژی POC چیست؟

تکنولوژی POC چیست؟

شاید اخیرا اسم تکنولوژی POC به گوش شما خورده باشد. شاید هم قبلا در طول نصب دوربین مداربسته به چنین تکنولوژی برای دوربین های مداربسته فکر کرده باشید. تکنولوژی POC برای دوربین های آنالوگ یکی از ایده هایی است که میتواند روند و کارایی نصب دوربین های مداربسته را کاملا تغییر دهد

POC چیست؟
ساده ترین تعریف POC همان معادل POE در دوربین های مداربسته آنالوگ است. با استفاده از تکنولوژی POC شما میتوانید دوربین های مداربسته خود را از طریق کابل تصویرکواکسیال)) تغذیه کنید. پس دیگر نیازی به کشیدن کابل برق و تصویر مجزا برای هر دوربین و قرار دادن منبع تغذیه ندارید. همه دوربین هایی که به DVR متصل شده اند گذشته از ارسال تصویر، برق خود را هم از طریق همین دستگاه دریافت می کنند
استفاده از این تکنولوژی می تواند زمان نصب دوربین های مداربسته را به شدت کاهش دهد و همچنین عیب یابی و تعمیر سیستم های آنالوگ را ساده تر کند

POC چطور کار می کند؟
نحوه کار POC کمی با POE متفاوت است. در تکنولوژی POE از دو رشته از سیم های کابل شبکه برای تغذیه تجهیزات استفاده می شود. اما در کابل های کواکسیال رشته اضافه وجود ندارد، به همین خاطر متخصصان، برق را از طریق مغزی و شیلد کابل ارسال می کنند. سیگنال تصویر دوربین هم توسط یک Encoder بر روی ولتاژ ارسالی سوار می شود و در محل دریافت، مجدد توسط Decoder به شکل سیگنال تصویر دیجیتال در می آید. البته این تنها روند عمومی کار این تکنولوژی است و جزئیات تخصصی نحوه کار آن بسیار طولانی تر است

تکنولوژی POC چیست؟

تکنولوژی POC چیست؟

محدودیت ها در سیستم POC
گذشته از تمام مزایای سیستم POC این سیستم محدودیت هایی هم دارد. بزرگترین محدودیت این سیستم، محدود بودن نوع دوربین و DVR در سیستم مداربسته است. در صورتی که بخواهید دوربین های آنالوگ را به صورت POC تغذیه کنید، خود دوربین ها حتما باید این تکنولوژی را پشتیبانی کنند. دستگاه DVR هم حتما باید دارای خروجی های POC باشد. در صورتی که یکی از این دو شرط برقرار نباشد شما باید دوربین را به صورت مجزا تغذیه کنید. در ضمن به یاد داشته باشید که تکنولوژی POC تنها برای دوربین های آنالوگ نسل جدید (آنالوگ(HD قابل استفاده است و دوربین های آنالوگ قدیمی نمی توانند POC باشند
سیستم های POC همچنین دارای محدودیت کابل هم هستند. در سیستم های فعلی فاصله دوربین تا دستگاه DVR نمیتواند بیش از 200 متر (در دوربین های هایک ویژن) باشد. با توجه به ولتاژ پایین تغذیه دوربین ها، افت ولتاژ در کابل بالا خواهد بود و نمی توان دوربین ها را در فواصل بالا تغذیه کرد. پس برای دوربین های با فاصله بالاتر از 200 متر باید به صورت جداگانه کابل برق بکشید.

معرفی تکنولوژی POC در دوربین مدار بسته هایک ویژن و مزایای آن

دوربین های تحت شبکه به دلیل استفاده از تکنولوژی POE در آنها نسبت به سایر انواع  دوربین مدار بسته بسیار کاربردی تر هستند زیرا با وجود تکنولوژی POE دیگر نیازی به استفاده از منابع برق به صورت جداگانه برای هر دوربین نیست و یا بسیاری از مزایای دیگر که از آن مطلع هستید. با این حال سیستم های آنالوگ HD نیز پیشرفت های زیادی داشته اند به طوری که تبدیل به یک رقیب واقعی و قدرتمند برای سیستم های IP شده اند، اما نیاز آنها به منبع تغذیه و کابل کشی های جداگانه برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیازشان رقابت را برای آنها سخت می کند. به همین دلیل شرکت هایک ویژن با ابداع تکنولوژی POC در صدد رفع این مشکل برای سیستم های آنالوگ HD خود برآمده است. POC تکنولوژی جدیدی نیست اما هنوز به بازار نیامده و مورد استفاده نصب کنندگان قرار نگرفته است.

POC چیست؟

تکنولوژی POC در دوربین های مدار بسته هایک ویژن در سال 2016 ابداع گردید. POC مخفف عبارت Power-over-Coax است که به معنی انتقال برق بر روی کابل کواکسیال است. با وجود این تکنولوژی، کار نصب به مراتب آسان تر می شود. در این فناوری سیگنال های ویدئویی و جریان الکتریکی هر دو بر روی کابل کواکسیال منتقل می گردند. این امر باعث می گردد تا در زمان و هزینه نصب صرفه جویی گردد. POC  اساسا به این معنی است که برق دوربین توسط دستگاه DVR و از طریق کابل کواکسیال RG59 یا مشابه آن تامین می شود و دیگر نیازی به کابل کشی های جداگانه و منابع برق متعدد برای دوربین های مدار بسته وجود ندارد.

محدودیت های سیستم  POC

با اینکه سیستم POC دارای مزایای چشمگیری است اما طبیعتا دارای محدودیت هایی هم هست. یکی از اصلی ترین نقائص آن محدودیت در نوع دوربین و دستگاه DVR در سیستم مداربسته است. برای استفاده از POC در دوربین های آنالوگ، این دوربین ها حتما می بایست قابلیت پشتیبانی از  این تکنولوژی را داشته باشند. همچنین دستگاه DVR هم حتما باید دارای خروجی های POC باشد. در صورتی که یکی از این دو شرط برقرار نباشد امکان استفاده از POC وجود ندارد. در ضمن به یاد داشته باشید که تکنولوژی POC تنها برای دوربین های آنالوگ نسل جدید (آنالوگ (HD قابل استفاده است و دوربین های آنالوگ قدیمی امکان استفاده از آن را ندارند.
سیستم های POC همچنین دارای محدودیت طول کابل نیز هستند. در حال حاضر در سیستم های فعلی این مقدار بیشتر از 200 متر نیست و برای نصب در مسافت های بالاتر از 200 متر لازم است تا به صورت جداگانه کابل برق کشیده شود.

تفاوت های POC و  POE

  • PoE انتقال برق روی کابل شبکه
  • PoC انتقال برق روی کابل کواکسیال

POE یا Power-over-Ethernet یک استاندارد صنعتی در انتقال برق است که به طور همزمان امکان انتقال برق را همراه با سیگنال های داده بر روی کابل Cat5e / 6/7 فراهم می کند. PoE استانداردی است که در محدوده ولتاژ 37 تا 57 ولت کار می کند. این موضوع تضمین می کند که هر دستگاه PoE ای که به سیستم متصل می شود به میزانی که لازم دارد انرژی الکتریکی دریافت می کند.
POC یا Power-over-Cable نیز با اصول مشابهی کار می کند با این تفاوت که سیگنال ها(برق و دیتا) را بر روی کابل کواکسیال منتقل کرده و تکنولوژی آن همه گیر نبوده و برای سیستم های اختصاصی کار می کند. بنابراین، تامین ولتاژ دستگاه ها در آن می تواند برای برآوردن نیازهای یک محصول یا سیستم خاص باشد (که ممکن است پایین تر یا بالاتر از محدوده ولتاژ (POE) باشد.
در زیر به طور خلاصه به تفاوت های POC و POE اشاره شده است:

رابط های انتقال

در POE انتقال سیگنال ها توسط کابل شبکه انجام می شود در حالیکه در POC توسط کابل کواکسیال منتقل می شود.

تفاوت در برد و قدرت انتقال

ماکسیمم مسافتی که POE انتقال می دهد 100 متر است این عدد در POC تا 200 متر است. در POE برای انتقال در مسافت بیشتر از 100 متر به یک افزایش دهنده طول POE نیاز خواهید داشت.

– تفاوت در سیستم های پشتیبانی کننده

  • امنیت و تضمین انتقال اطلاعات در POE بسیار بالا است زیرا آن را ازطریق سیستم های تحت شبکه که امنیت بالایی دارند انجام می دهد.
  • صرفه جویی بیشتری در هزینه و زمان در کابل کشی های POC وجود دارد.
  • یک تکنولوژی جدیدتری با عنوان POE & EOC نیز برای سیستم های IP نیز ابداع شده است.

COC چیست؟

تکنولوژی دیگری با نام COC وجود دارد که مخفف CONTROL OVER COAX است. همان طور که می دانید کاربرد دوربین های مداربسته اسپیددام به نحوی است که نیاز به کنترل از راه دور دارند و برد جداگانه ای نیز به منظور کنترل از راه دور برای عملکرد های زوم، تعقیب سوژه، گردش به جهات مختلف و … در آنها تعبیه شده است که اپراتور ها می توانند با استفاده از ادواتی مانند جوی استیک و … دستورات لازم را به دوربین بدهند.  COC  به معنای کنترل بر روی کابل (کواکسیال) است با استفاده از COC دیگر نیازی به وجود کابل RS-485 جداگانه برای کنترل دوربین PTZ نخواهید داشت. پس نه تنها عمل انتقال برق بر روی کابل کواکسیال قابل انجام است بلکه ارسال دستورات و سیگنال های کنترلی دوربین گردان نیز بر روی آن میسر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *