مقالات دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

دوربین مداربسته وسیله‌ای است که از آن برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی استفاده می‌شود. با توجه به اهمیتی که دوربین های مداربسته در ایجاد امنیت دارند؛ ما نیز در این مقاله قصد داریم در مورد تاریخچه دوربین مداربسته مطالبی را بیان نماییم.

نگاه کلی به تاریخچه دوربین مداربسته

اگر بخواهیم به طور کلی در مورد تاریخچه دوربین مداربسته صحبت کنیم باید بگوییم که اولین دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۲ برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک توسط ارتش آلمان ابداع شده است. این دوربین در ایستگاه پرتاب موشک نصب شده بود و یک مهندس آلمانی به نام آقای والتر بروچ مسئول نصب این سیستم بوده است. پس از آن حدود ۷ سال بعد در آمریکا سیستم های مداربسته برای موارد تجاری به بازار آمده بود. در این زمان استفاده از این دوربین ها نیاز به مجوز دولتی نداشتند. سپس در سال ۱۹۹۶ اولین دوربین مداربسته تحت شبکه با استفاده از پایه نرم افزاری لینکوس تولید شد. به تدریج صاحبان مشاغل حساس که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند به استفاده از دوربین های مداربسته روی آوردند.

دوربین های مداربسته اولیه در انگلستان

طبق تاریخچه دوربین مداربسته، این سیستم برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ روی کار آمد و وارد کشور انگلستان شد. استفاده از دوربین مداربسته در این کشور اولین بار در شهر نورفولک رواج پیدا کرد. پلیس برای تماشای مردم در طول سفر خانواده سلطنتی تایلند به لندن دو دوربین موقت را در میدان این شهر نصب کرد. پس از آن یک سال طول کشید تا در سیستم حمل و نقل لندن نیز از دوربین های مداربسته دائمی برای کمک به امنیت شبکه راه آهن استفاده شود. از آن پس تاریخچه دوربین مداربسته به شهرهای لندن و لیورپول نیز کشانده شد. به دلیل هزینه‌ بالای نصب این دوربین ها استفاده از آن در این سال ها پیشرفت چشمگیری نداشته است. آنچه از تاریخچه دوربین مدار بسته وجود دارد نشان می دهد که این دوربین ها در ابتدا تنها توسط پلیس و به صورت دولتی استفاده می شده است، اما در اواخر دهه ۱۹۶۰ با پیشرفت تکنولوژی کم کم این سیستم ها به خیابان ها و حتی مغازه ها نیز راه پیدا کرد.

تاریخچه دوربین مداربسته برای منزل

همانطور که گفته شد در ابتدای اختراع دوربین مداربسته، این وسیله بیشتر کاربرد دولتی داشت. اما نخستین سیستم امنیتی منزل توسط ماری وان بریان بر اون در سال ۱۹۶۹ اختراع شده است. این دوربین به گونه‌ای بود که دارای چهار حفره در درب جلویی و یک دوربین بوده است که فیلم آن امکان اتصال به تلویزیون را داشته و میتوانستند آن را نگاه کنند. همچنین این دوربین مجهز به یک میکروفون دو طرفه بود که افراد از آن برای گفتگو نیز استفاده می کردند. جالب است بدانید یکی دیگر از امکانات این دوربین مداربسته این بود که در صورتی که شخص آشنا بوده با استفاده از کنترل از راه دور در باز می شد و در غیر اینصورت زنگ هشدار سیستم به صدا در می آمد.

تکنولوژی دوربین های مداربسته ابتدایی

مطالعات و تاریخچه دوربین مداربسته نشان می‌دهد که نسخه های اولیه این سیستم ها امکان ضبط و ذخیره تصاویر را نداشتند و به صورت زنده نظارت را به شکل هم زمان انجام می دادند. اما در دهه ۱۹۷۰ با ظهور ضبط های ویدیو کاست دوربین های مدار بسته جدیدی وارد بازار شدند که به عنوان دوربین های نظارتی شناخته می شدند. این دوربین ها تصاویر را تجزیه و تحلیل کرده و امکان ضبط آن را نیز داشته اند. در این بین می‌توان گفت این تغییر در تاریخچه دوربین مداربسته گامی بسیار بزرگ در گسترش کاربرد این سیستم ها بوده است. با این وجود در سال ۱۹۷۴ بود که از دوربین های مداربسته جهت نظارت بر ترافیک جاده ها داخل و خارج لندن استفاده شد. دقیقاً یک سال بعد این سیستم اولین بار برای نظارت بر امنیت مسابقات فوتبال مورد استفاده قرار گرفت. در همین زمان این سیستم ها وارد بازارهای تجارت جهانی نیز شدند.

رشد استفاده از دوربین های مداربسته

پس از تغییر و تحولاتی که در استفاده از انواع دوربین مداربسته و تولید این سیستم های امنیتی روی داد، در سال ۲۰۰۱ بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر این دوربین ها بخشی جدایی ناپذیر از امنیت بین المللی شد. سازمان‌ های دولتی و انتظامی برای نظارت بیشتر از این دوربین ها استفاده کرده اند. به طوری که امروزه بیش از ۵.۹ میلیون دوربین در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از دوربین های مداربسته موجب شد که در ساخت این دوربین ها نیز از تکنولوژی روز بهره برده شده و این سیستم ها ارتقا پیدا کردند. در حال حاضر مشاهده می‌شود که محبوبیت دوربین های مداربسته بسیار زیاد شده و استفاده از آن نیز گسترش چشمگیری پیدا نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *