مقالات دستگاه ضبط کننده

دستگاه ضبط تصویر

نحوه عملکرد دی وی آر

هر سیستم دوربین مداربسته برای ضبط تصاویر احتیاج به دستگاهی جدا از دوربین های مداربسته دارد. به این دستگاه، دستگاه ضبط تصاویر گفته می شود. امروزه دو تکنولوژی رایج برای ضبط و و انتقال تصاویر دوربین های مداربسته در دنیا وجود دارد. تکنولوژی آنالوگ HD و تکنولوژی تحت شبکه یا IP. متناسب با هر کدام از این تکنولوژی ها دستگاه های مخصوصی هم برای ضبط صدا و تصویر وجود دارند. برای انتخاب یک دستگاه ضبط تصویر باید به مشخصات فنی، حجم پروژه شما، انتظار خودتان از کیفیت و نحوه دسترسی به داده ها، قیمت و … توجه داشته باشید. در این مقاله شما را با انواع دستگاه ضبط تصویر آشنا می کنیم. در آخر نیز سعی می کنیم شما را در انتخاب آن یاری نماییم. برای مشاهده انواع دستگاه ضبط تصویر اینجا را کلیک کنید.

دستگاه ضبط تصویر DVR

DVR مخفف Digital Video Recorder، به معنی ضبط کننده دیجیتالی ویدئو است. این دستگاه مخصوص سیستم های دوربین مداربسته بر بستر آنالوگ است. البته، امروزه نسل جدید تر این تکنولوژی به نام HD-DVR وجود دارد. این دستگاه های جدیدتر مخصوص ضبط تصاویر دوربین های مداربسته آنالوگ HD هستند. در واقع نسل قدیمی تر این دستگاه ها به تبع محدود شدن استفاده از دوربین های آنالوگ قدیمی، کاربرد چندانی ندارند. اما، همچنان از همان کلمه DVR برای دستگاه ضبط دوربین های آنالوگ HD استفاده می شود.

نحوه عملکرد دستگاه DVR

دوربین های مداربسته آنالوگ از طریق کابل های کواکسیال به ورودی های صدا و تصویر دستگاه DVR که معمولا در پشت دستگاه تعبیه شده اند، متصل می شوند. دوربین ها تصاویر آنالوگ خود را به دستگاه ضبط تصویر می فرستند. دستگاه نیز آنها را بصورت دیجیتال کد گذاری و پردازش می کند. فشرده سازی این اطلاعات نیز توسط DVR با فرمت های مختلفMPEG, MPEG4, H.264, H.264+, H.265 یا H.265+ انجام می شود. هر چه این فرمت جدیدتر باشد حجم اطلاعات ذخیره شده نیز کمتر خواهد بود. به این ترتیب حجم اطلاعات ذخیره شده با فرمت H.265+ کمتراز بقیه فرمت ها است.

این اطلاعات معمولا بر روی هارددیسک های اینترنال با ظرفیت یک تا 10 ترابایت ذخیره میشوند.

این دستگاه دارای پورت های ورودی و خروجی متفاوتی می تواند باشد. مثلا پورت ورودی صدا برای نصب میکروفون، پورت خروجی صدا برای اتصال به اسپیکر، پورت LAN برای اتصال به شبکه یا دستگاه سوئیچ، پورت CVBS برای اتصال به تلویزیون و … .

اما دو پورت مهم این دستگاه پورت های HDMI و VGA هستند. ابن دو پورت برای اتصال به صفحه نمایشگر برای مشاهده تصاویر استفاده می شوند.

دستگاه های دی وی آر جدیدتر عمدتا از هر چهار تکنولوژی موجود آنالوگ شامل HDCVI، HDTVI، AHD و CVBS پشتیبانی می کنند. همچنین در برخی از آنها میتوان با استفاده از یک سوئیچ PoE دوربین های IP را نیز به آنها متصل کرد.

همچنین یک دستگاه ضبط تصویر می تواند با تنظیمات مختلفی تصاویر را ضبط کند. برخی از این تنظیمات عبارتند از:

1- ضبط دائمی تصاویر یا Continues

این گزینه از نظر ضبط همه تصاویر، امنیت بیشتری دارد. اما احتیاج به فضای بیشتری برای ذخیره سازی وجود خواهد داشت. این تنظیم برای محیط های پر رفت آمد و شلوغ مناسب است.

2- ضبط بر اساس تشخیص حرکت یا Motion Detection

که در واقع بصورت هوشمند تصاویر را فقط در مواقعی که حرکتی در آنها وجود داشته باشد ضبط می کند. البته لحظاتی قبل و بعد از حرکت نیز ضبط خواهند شد. از این روش بهتر است در محیط های با رفت و آمد کم استفاده شود. به این ترتیب حجم هارد بیهوده مصرف نمی گردد. همچنین جستجو بر اساس حرکت، امکان دستیابی به تصاویر مورد نظر ما را در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به جستجوی عادی، فراهم می آورد.

3- ضبط بر اساس عملکرد حس گرها

در صورتی که دوربین های شما مجهز به سنسورهای مخصوص مانند سنسور حساس به دود و … باشند تنظیمات دستگاه خود را می توانید بر اساس شروع عملکرد حس گرها تنظیم نمایید. در این روش نیز فضای کمتری توسط اطلاعات غیرمفید اشغال خواهد شد.

4- تنظیم زمان بندی

در این روش شما می توانید برای ساعات مشخصی از شبانه روز روش های مختلف ضبط را تعریف نمایید. مثلا میتوانید در ساعات پر رفت امد از روش ضبط دائمی استفاده کنید. برای ساعات شب و کم رفت و آمد نیز ضبط بر اساس تشخیص حرکت مناسب است.

انواع دستگاه ضبط تصویر DVR

دستگاه DVR از نظر تکنولوژی ضبط و پخش تصاویر به دو دسته زیر تقسیم می شود:

1- دستگاه Standalone DVR. که ضبط تصاویر از هاردیسک اینترنال استفاده  می کند. برای پخش تصاویر نیز از نمایشگر استفاده می کند. معمولا منظور از بکار بردن کلمه دی وی آر این نوع دستگاه است.

2- دستگاه PC-based DVR. که با اتصال آن به کامپیوتر و نصب نرم افزار مخصوص بر روی آن کار ضبط و پخش تصاویر را با استفاده از هارد دیسک کامپیوتر و نمایشگر آن انجام می دهد. به این دستگاه عموما کارت دی وی آر گفته می شود.

در این مقاله تمرکز ما بر Standalone DVR است. که به اختصار به آن DVR می گوییم.

ویژگی های کلی دستگاه های ضبط تصویر DVR

بسته به برند و کاربری که برای یک دستگاه DVR توسط سازنده آن در نظر گرفته شده است یک دستگاه DVR می تواند ویژگی های فنی متفاوتی داشته باشد. در زیر به برخی از ویژگی های کلی و مشترک DVRها اشاره  می کنیم.

1- تعداد کانال تصویر

کانال ها محل اتصال دوربین مداربسته به DVR هستند. هرچه تعداد کانال های یک دستگاه DVR بیشتر باشد تعداد بیشتری دوربین مداربسته نیز به آن میتوان متصل کرد. در حال حاضر DVR های چهار، هشت، 16، 32 و 64 کانال در بازار موجود هستند. مسلما هرچه مساحت پروژه شما زیادتر باشد تعداد دوربین های شما نیز بیشتر خواهد بود. متعاقبا به دستگاه با تعداد کانال بیشتری احتیاج خواهید داشت.

2- تعداد کانال صدا

در صورتی که بخواهید صدای محیط را نیز ضبط نمایید، احتیاج به دوربین های مداربسته میکرفون دار (یا با قابلیت نصب جداگانه میکروفون) دارید. در مرحله بعد دستگاه DVR شما باید تعداد کانال ورودی صدا نیز داشته باشد.

3- رزولوشن تصویر

کیفیت تصویر شما بستگی به عدد رزولوشن پخش تصاویر شما دارد. کیفیت ضبط تصاویر دستگاه دی وی آر شما بایستی با کیفیت تصویر دوربین های شما همخوانی داشته باشد. پس از ضبط و فشرده سازی تصاویر نیز هر دستگاه بسته به برند و قیمت خود میتواند تصاویر با کیفیت مشخصی ارائه دهد. امروزه اکثر DVRهای با برند معتبر دارای کیفیت پخش تصویر حداقل 1080P هستند.  

4- نرم افزار انتقال تصویر

در صورتی که با استفاده از کابل LAN دستگاه ضبط تصویر خود را به شبکه متصل نمایید برای مشاهده تصاویر بر بستر اینترنت می بایستی نرم افزار مخصوص انتقال تصویر هر برند را بر روی گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و … خود نصب نمایید.

5- تعداد هاردهایی که میتوانند به دستگاه متصل شوند

این فاکتور معمولا با HDD SATA در کاتالوگ دی وی آر ها مشخص می شود. HDD SATA نشان می دهد که چه تعداد هارد و با چه ظرفیتی میتوان به دستگاه متصل کرد. امروزه دی وی آر های با برندهای معتبر دارای قابلیت اتصال حداقل یک هارد یک تا 6 ترابایتی هستند. هر چه این اعداد بالاتر باشند اطلاعات بیشتری ذخیره خواهند شد.

6- PoC

که قابلیت تامین برق دوربین ها از طریق کابل شبکه ای که با آن به دی وی آر متصل شده اند را فراهم می کند.

7- فشرده سازی

همانطور که اشاره شد این فاکتور حجم اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک شما را تعیین خواهد کرد.

دستگاه ضبط تصویر NVR

NVR مخفف Network Video Recorder است. همانطور که از نامش پیداست مخصوص ضبط تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه است. در یک سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه تصاویر دوربین ها بر بستر کابل شبکه به یک سرور یا سوئیچ شبکه منتقل می شوند. این تصاویر سپس از سرور به منظور فشرده سازی و ذخیره سازی و با یک کابل شبکه به دستگاه NVR منتقل می شوند.

تفاوت NVR و DVR

کیفیت دوربین مداربسته IP عموما بالاتر از دوربین های آنالوگ HD است. متعاقبا کیفیت ضبط و پخش تصاویر دستگاه های NVR نیز بطور کلی بالاتر از دستگاه های DVR است. بیشتر مشخصات NVR ها مشابه دستگاه های NVR است. با این تفاوت که در بیشتر موارد عملکرد بهتری نسبت به دی وی آر ها دارند. بطور مثال سقف کیفیت تصویر، سقف تعداد هاردهای قابل اتصال و ظرفیت آنها، حداکثر تعداد کانال های تصویر و صوتی در آنها بیشتر است.

اما، تفاوت مهم دیگر NVR با دستگاه های DVR این است که دستگاه های DVR از چهار تکنولوژی HDCVI، HDTVI، AHD و CVBS پشتیبانی می کنند و میتوانند با استفاده از سوئیچ های PoE از دوربین های IP نیز پشتیبانی کنند. ولی دستگاه های NVR تنها از دوربین های IP پشتیبانی می کنند. اما، چه چیز باعث می شود تا برای استفده از دوربین مدار بسته تحت شبکه NVR ها برتری داشته باشند؟ جواب این سوال در این است که حداکثر بهره برداری از کیفیت و امکانات دوربین های IP تنها با دستگاه های NVR امکان پذیر است. در واقع اگرچه می توان با تمهیداتی نظیر سوئیچ PoE دوربین های IP را به برخی از dvr ها وصل کرد ولی به هیچ وجه کیفیت تصویر آن قابل مقایسه با زمانی که از NVR به این منظور استفاده می کنیم، نیست.

همچنین امکانات هوشمند سازی در NVR ها بسیار گسترده تر از دی وی آر است.

دیگر تفاوت عمده ان وی آر و دی وی آر در نحوه دسترسی به اطلاعات در آنهاست. ان وی آر میتواند هم بر روی هارد دیسک، هم بر روی فضای شبکه و هم بر روی تجهیزات جانبی نظیر هاردهای قابل حمل یا eSTATA اطلاعات را ذخیره نماید.

دو ویژگی مهم دیگر که باعث تفاوت قیمت انواع دستگاه های NVR نیز می شوند موارد زیر هستند

1- PoE

این ویژگی معادل PoC در دستگاه های دی وی آر است. یک دستگاه NVR که دارای PoE باشد قادر خواهد بود برق دوربین های مداربسته متصل به خود را از طریق کابل شبکه تامین نماید.

2- پشتیبانی از استاندارد ONVIF

استاندارد Onvif  یک استاندارد جهانی است. در صورتی که دستگاه DVR شما دارای این استاندارد باشد به این معنی است که آن را می توان با هر دستگاهی که آن هم از این استاندارد پشتیبانی کند (بدون توجه به برند آن) در یک سیستم استفاده کرد.

دستگاه ضبط تصویر XVR

در سال های اخیر و به منظور برطرف کردن نیاز کاربران به دستگاه های ضبط تصویری که از همه تکنولوژی های موجود اعم از آنالوگ و تحت شبکه پشتیبانی کنند دستگاه ضبط تصویر XVR به بازار عرضه شده اند. این دستگاه از 5 سیگنال ورودی AHD، HDCVI، HDTVI، ANALOG و IP پشتیبانی کرده بدون اینکه از کیفیت تصویر آنها بکاهد و یا ویژگی های آنها را محدود کند.

همانطور که احتمالا می دانید برندهای معتبر دنیا در زمینه دوربین مداربسته آنالوگ هرکدام ورژن مخصوص خودشان از این تکنولوژی را ارائه می دهند. مثلا برند داهوا با تکنولوژی HDCVI و برندهای هایک ویژن و هایلوک با تکنولوژی HDTVI دوربین های خود را ارائه می کنند. حال اگر شما بخواهید دوربین مداربسته HDCVI داهوا را با DVR هایک ویژن در یک سیستم بکار ببرید این امر ممکن نخواهد بود. مگر اینکه بجای DVR هایک ویژن از XVR این برند یا برندهای دیگر استفاده کنید.

قدرت تصویر فوق العاده، امکانات هوشمند سازی مشابه NVR، تعداد کانال های بالا و قبلیت اتصال هاردهای مختلف با ظرفیت های 8، 10 و 12 ترابایتی و … از جمله امکانات این دستگاه است.

همچنین، برخی از این دستگاه ها دارای امکانات PoC و ONVIF هستند. با توجه به این ویژگی ها طبیعی است که قیمت متوسط این دستگاه ها از قیمت متوسط دستگاه های XVR و NVR بیشتر باشد.   

بهترین برندهای دستگاه ضبط تصویر

می توان گفت دستگاه ضبط تصویر مهم ترین بخش یک سیستم نظارتی مداربسته است. بنابراین برای انتخاب آن بهتراست در نظر داشته باشید که این دستگاه بایستی چندین سال و بدون مشکل برای شما کار کند. برای اطمینان از کیفیت دستگاه ضبط تصویر خود بهتر است آن را از میان برنده های معتبر و با گارانتی های معتبر خرید کنید. در حال حاضر برترین برندهای موجود در بازار ایران برندهای داهوا (Dahua)، هایک ویژن (HikVision)، های لوک ((Hi Look و تیاندی (Tiandy) هستند. همچنین، در سال های اخیر برند ایرانی تروویژن نیز در کشور تولید شده است که از نظر کیفیت قابل رقابت با برندهای خارجی است و قیمت مقرون به صرفه تری نیز دارد.

قیمت دستگاه ضبط تصویر

بطور کلی میتوان گفت قیمت دستگاه های XVR نسبت به دو دستگاه دیگر گران تر و قیمت دستگاه های NVR نیز از XVR بیشتر است. اما، عوامل بسیاری از جمله برند، امکانات و قابلیت ها، گارانتی و … در قیمت یک دستگاه ضبط تصویر تاثیر دارد.  شرکت فیدار پردازش خاورمیانه نماینده فروش برترین برندهای تجهیزات الکترونیک موجود در بازار ایران است. این شرکت لیست قیمت دستگاه های ضبط تصویر خود را در وب سایت خود مهیا کرده است. این قیمت ها همگی به روز است و در بسیاری از محصولات شامل تخفیفت ویزه و دوره ای است.

خرید دستگاه ضبط تصویر

برای خرید یک دستگاه ضبط تصویر باید به نکات مختلفی توجه کرد.

1- تکنولوژی زیر ساخت شما چیست؟ همانطور که گفته شد دستگاه DVR مخصوص سیستم های آنالوگ، دستگاه NVR مخصوص سیستم های تحت شبکه و دستگاه های XVR برای هر دو تکنولوژی کاربرد دارد.

2- اندازه پروژه شما: هر چه پروژه شما بزرگتر باشد احتیاج به دستگاهی با تعداد کانال بیشتر، ظرفیت هارد بالاتر و … دارید که طبیعتا بر قیمت دستگاه ضبط تصویر شما تاثیرگذار خواهد بود.

3- آینده پروژه شما: در صورتی فکر می کنید در آینده نیاز به توسعه سیستم امنیتی خود خواهید داشت بهتر است از الان به فکر زیر ساخت های آن باشید. اگر ممکن است در حال حاضر یک سیستم مداربسته کوچک و متعاقبا یک دستگاه ضبط تصویر متوسط برای شما کافی باشد. ممکن است در آینده نیاز داشته باشید تا مثلا سیستم خود را از آنالوگ به تحت شبکه با ویژگی های هوشمند فوق العاده به روز نمایید.

4- برند: قطعا بهتر است از برندهای معتبر جهانی یا ایرانی که دارای گارانتی های اصلی و معتبر هستند خرید نمایید تا هم کیفیت بهتری را تجربه کنید و هم در صورت بروز هرگونه مشکل به راحتی بتوانید از گارانتی آن استفاده نمایید.

5- قیمت: تمامی موارد فوق الذکر در قیمت یک دستگاه ضبط تصویر تاثیر گذار است. با این وجود هر اندازه بودجه شما بیشتر باشد گزینه های متنوع تری برای انتخاب خواهید داشت. در سال های اخیر برندهای ایرانی نظیر تروویژن توانسته اند نیاز مشتریان به دوربین مداربسته و همچنین دستگاه ضبط تصویر باکیفیت و ارزان قیمت را برطرف سازند.

شرکت فیدار پردازش خاورمیانه انواع دستگاه ضبط تصویر از برترین برندها را با قیمتی رقابتی و با گارانتی های معتبر و اصلی در فروشگاه آنلاین خود عرضه می کند. 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *